Zowel Instagram als Facebook zijn vrijwel onmisbaar voor jou als ondernemer. Zeker als je je bedenkt dat er dagelijks 500 miljoen actieve Instagram gebruikers en 1,73 miljard Facebook-gebruikers zijn. Beide platforms bieden nieuwe mogelijkheden voor iedereen die online producten verkoopt: Instagram en Facebook Shops! Je kan producten uit jouw assortiment direct toevoegen aan jouw zakelijke Instagram en/of Facebook profiel.
Tegenwoordig bestaan er honderden online shops. Iedere online shop probeert zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken. Dit maakt het al moeilijk genoeg om mensen naar jouw website te krijgen. Maar waarom zou je wachten totdat mensen jouw website bezoeken wanneer jij nu zelf naar hen toe kan?
Met de functies van Shop kan jij het verkoopproces een stuk makkelijker maken voor jouw (potentiële) klant. Wanneer jij iets promoot als story of post dan kunnen klanten tijdens het scrollen het product en bijbehorende informatie inzien en het direct via jouw website bestellen, zonder de app te verlaten. Daarnaast slaat Facebook alle bestelinformatie op van de klant waardoor het verkoopproces de volgende keren nog makkelijker is. Een ander voordeel is dat Instagram en Facebook extra statistieken geven waarbij jij inzicht krijgt in de klanten aan wie je verkoopt. Verder kunnen de Shops worden ingericht naar de kleuren en lay-out van de huidige huisstijl op jouw website.
Het is een enorme kans voor (kleine) ondernemingen om op een gratis, snelle en simpele manier een verkoop te realiseren.
Is het bedrijf gevestigd in een ondersteunde markt?
Voldoet het bedrijf aan Instagram’s handelsbeleid?
Is jouw Instagram account een zakelijk account?
Is jouw account verbonden aan een Facebook-pagina?
Voldoet het aan de eisen? Dan kan je naar de volgende stap.
Dit kan op twee manieren:
Catalog Manager: hierbij kan je zelf een nieuwe catalogus maken of met een bestaande catalogus een koppeling maken
Facebook-partner: een gecertificeerde partner kan jou helpen jouw catalogus in te stellen
Binnen de Instagram-app kan je registeren voor de optie Shoppen. Ga naar de instellingen, klik op Business en vervolgens Instagram Shopping. Daarna dien je je account ter controle in. Houd er rekening mee dat dit enkele dagen kan duren. De beoordelingsstatus kan je altijd bij instellingen inzien.
Zodra je account is goedgekeurd, kun je een Product tag en/of stickers toevoegen bij elk bericht of verhaal die je plaatst op Instagram. Maximaal vijf producten kunnen gebruikt worden in berichten met één afbeelding of video en maximaal twintig producten in berichten met meerdere afbeeldingen.
Onder het tabblad ‘Statistieken’ kan je inzien hoe je shopberichten en shopverhalen presteren. Je kan bijvoorbeeld zien hoe vaak producten in jouw afbeelding zijn bekeken en ook het aantal keer dat mensen op de koopknop hebben geklikt.
Ga eerst naar instellingen, vervolgens klik je op pagina bewerken. Daarna voeg je een tabblad toe en includeer je ‘Winkel’ tabblad.
De algemene voorwaarden en beleidsregels worden getoond. Hierin wordt belangrijke informatie gegeven over de soorten producten die jij mag aanbieden, leveringen, retours, klanten en behandeling van gebruiksgegevens. Ga akkoord wanneer je dit hebt doorgenomen.
Selecteer de gewenste betaalmethode. Je kan je klanten een bericht laten sturen via de facebookpagina of hen sturen naar je eigen website om hun aankopen te voltooien.
Je kan kiezen welke munteenheid wordt getoond wanneer de prijzen worden getoond.
Beschrijf wat je verkoopt in 200 tekens. Hierbij kan je informatie geven over de producten of over de winkel.
Nu kan je simpelweg items in je Facebook Shop plaatsen door te klikken op ‘producten toevoegen.’ Je krijgt verschillende opties om bijvoorbeeld meerdere afbeeldingen of video’s toe te voegen, de naam van het product, prijs, omschrijving en een URL voor het betaalproces. De URL voor het betaalproces vind je door naar de detailpagina van het product op je webshop te gaan en de URL te kopiëren en te plakken in het veld ‘URL voor betaalproces.’
Dit proces herhaal je voor ieder product. Wanneer je veel (>50) producten hebt, dan is het mogelijk om een bulk te uploaden of een Facebook pixel te installeren waarmee al je producten automatisch toegevoegd worden in de Facebook Shop. Deze uitleg krijg je tijdens het maken van je catalogus door Facebook.
Nu kan je winkel haar online deuren openen op social media!
Mocht je (meer) willen weten over hoe jij aan de slag kan gaan met jouw social media? Download ons e-book vol met praktische stappen en tips om de basis van jouw social media strategie formuleren en evalueren.
LinkedIn is een krachtig platform om zowel jezelf als je bedrijf zichtbaar te maken bij je doelgroep en tevens je netwerk uit te breiden. Daarom geven wij wat praktische tips..
Lees meer‘Adverteren op Facebook werkt niet voor mijn bedrijf!’ Herken jij jezelf hierin? Dan kan dit artikel je wellicht op weg helpen. Facebookadvertenties kunnen effectief bijdragen aan de groei van je..
Lees meerGrote kans dat je er al iets over hebt gehoord of uitnodigingen langs hebt zien komen. Een nieuw Social media platform genaamd Clubhouse doet zijn opmars. Maar wat is Clubhouse..
Lees meerAan de slag met jouw social media In dit handboek geven we jou de basis voor jouw social media strategie. Je wordt aan het denken gezet over de doelen van..
Lees meerWat zijn hashtags? Een hashtag (#) zie je vaak onderaan een bericht of in de tekst op social media. Soms zie je complete lappen tekst aan hashtags bij berichten. Maar..
Lees meer