Als startende ondernemer heb je meestal geen gigantisch marketingbudget om jouw product of dienst op de markt te brengen. Gelukkig kun je ook met een klein budget al een heel eind komen! Benieuwd hoe? Ga aan de slag met onze low budget marketingtips voor starters.
Het begint allemaal bij jouw bedrijfsnaam. Denk niet te ingewikkeld en ga voor een bedrijfsnaam die te maken heeft met jou of jouw product of dienst. Hierbij kan het helpen om eerst op zoek te gaan naar een beschikbare domeinnaam, dit kun je gratis checken op sidn.nl. Kies voor een domeinnaam die goed te onthouden en eenvoudig te spellen is.
Social media is gratis, indien je niet adverteert natuurlijk. Het is een laagdrempelige manier om jouw bedrijf kenbaar te maken bij jouw doelgroep. Het is wel belangrijk dat je jezelf afvraagt wie jouw doelgroep überhaupt is en waar deze te vinden is. Wellicht heb je ervoor gekozen om actief te zijn op Instagram, maar bevindt jouw doelgroep zich helemaal niet op dit platform.
Lees ook onze social media marketingtips voor starters
Het is de bedoeling dat jouw potentiële klanten weten waar ze jou voor kunnen bellen. Door kennis over jouw vakgebied te delen, maak je jouw expertise kenbaar. Denk aan het delen van tips en handige templates of voorbeelden. Let wel, de informatie moet ook begrijpelijk zijn voor jouw doelgroep. Jij bent dan wel op de hoogte van alle vaktermen, maar dat wil niet zeggen dat de lezer of gebruiker dat ook is.
De eerste klanten komen vaak via je eigen netwerk. Misschien denk je dat er geen behoefte is aan jouw product of dienst binnen jouw netwerk. Maar vergeet niet dat iedereen binnen jouw netwerk ook weer een eigen netwerk heeft waar misschien wel een potentiële klant tussen zit. Enthousiasmeer anderen over jouw bedrijf en wie weet schakelen ze jou in!
Mond-tot-mond reclame (nee, geen mond-op-mond reclame) is misschien wel de goedkoopste vorm van reclame. Je zorgt ervoor dat anderen over jouw bedrijf gaan praten. Wanneer klanten extreem tevreden zijn, zullen ze eerder geneigd zijn om over jouw bedrijf te praten tegen anderen. Dit geldt helaas ook voor extreem ontevreden klanten, dit wil je als startende ondernemer natuurlijk vermijden. Creëer tevreden klanten, wie weet worden ze wel de ambassadeurs van jouw bedrijf.
Je logo is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je merkidentiteit. Het is voor de meeste mensen de eerste kennismaking met een bedrijf en wordt daarnaast in vrijwel alle marketinguitingen..
Lees meerKledinglijn beginnen Wat tof dat je interesse hebt in je eigen kledinglijn beginnen! Met je eigen kledinglijn kun je creativiteit en passie kwijt en heb je natuurlijk veel vrijheid. Je kunt..
Lees meerJe hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en kunt eindelijk aan de slag, yes! Nu moet jij jezelf en je bedrijf zichtbaar maken en naamsbekendheid creëren. Drukwerk is..
Lees meerHoe start ik met marketing? Marketing en ondernemerschap zijn nauwsluitend aan elkaar gekoppeld. Hoe goed jouw product of dienst ook is, zonder naamsbekendheid en de juiste marketingactiviteiten zal het niet..
Lees meerStart met het bepalen van je doelgroep Als startende ondernemer is het essentieel om je doelgroep te bepalen. Het zorgt ervoor dat je een duidelijk beeld hebt over wie je..
Lees meer