De perfecte domeinnaam, bestaat het nog?

vrijdag 10 maart, 2023

Wil jij een fantastische domeinnaam voor je bedrijf, maar weet je niet waar te beginnen? Geen paniek! Het bedenken van een sterke domeinnaam is als het vinden van een naald in een hooiberg, maar dan zonder het stekenrisico. Misschien heb je al uren of dagen gepiekerd, maar de perfecte naam is nog niet in zicht. En als je denkt dat je eindelijk iets hebt gevonden, blijkt het al bezet te zijn! Wat nu?

Geen zorgen, met de volgende vijf tips kom je een heel eind:

  1. Maak het niet te lang, anders vergeten mensen het;
  2. Zorg dat het makkelijk te onthouden is, anders worden mensen er gek van;
  3. Gebruik niet meer dan één koppelteken, anders wordt het een streepjescode;
  4. Zorg dat het uitspreekbaar is, anders krijg je rare blikken;
  5. Voorkom dat het verkeerd geïnterpreteerd kan worden, anders krijg je een hoop verwarring.

Maar hoe kies je de perfecte domeinnaam? Je kunt jouw eigen naam gebruiken, maar dat is niet erg origineel. Gelukkig zijn er tegenwoordig talloze extensies om uit te kiezen. Kies er een die past bij jouw doelgroep. En als je echt creatief wilt zijn, gebruik dan jouw merknaam als domeinnaam. Maar wees wel realistisch, het moet wel haalbaar zijn. Anders kun je altijd nog kiezen voor een afkorting of een synoniem. Hieronder nog enkele tips om mee te nemen in je zoektocht naar een goede domeinnaam:

Een domeinnaam met een populaire zoekterm, zin of onzin?

Het kan zeker zin hebben om een domeinnaam te kiezen met daarin een populaire zoekterm zoals “autohuren.nl”. Dit kan namelijk de vindbaarheid van je website verbeteren, omdat zoekmachines de domeinnaam als een belangrijk signaal zien voor de relevantie van de inhoud op de website.

Echter, het is belangrijk om hierbij ook te letten op de kwaliteit en relevantie van de inhoud op de website. Alleen een domeinnaam met een populaire zoekterm is niet voldoende om hoog te scoren in zoekresultaten. Bovendien kan het gebruiken van een te generieke zoekterm in je domeinnaam juist leiden tot meer concurrentie en minder onderscheidend vermogen.

Effect domeinnaam met plaatsnaam?

Het kan wel zinvol zijn om een plaatsnaam toe te voegen aan je domeinnaam als je bedrijf zich richt op een specifieke regio of stad. Het kan je helpen om lokaal gevonden te worden en kan bijdragen aan een betere vindbaarheid in zoekmachines voor lokale zoekopdrachten. Bijvoorbeeld, als je een pizzeria hebt in Amsterdam, dan zou het toevoegen van “Amsterdam” aan je domeinnaam kunnen bijdragen aan een betere lokale vindbaarheid. Met name omdat mensen in Google vaak extra gericht zoeken met een plaatsnaam (“bijvoorbeeld fietsenmaker-haarlem.nl”). Dit geeft aanzienlijk minder ‘domeinnaam concurrentie’ dan een domeinnaam zonder de plaatsnaam (zoals “fietsenmaker.nl”). Het kan echter minder zinvol zijn als je bedrijf zich niet richt op een specifieke regio of stad. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de plaatsnaam logisch past bij de naam van je bedrijf en dat het niet te lang wordt.

Domeinnaam mét of zonder streepje?

Als het gaat om het kiezen van een domeinnaam, rijst vaak de vraag of je beter wel of geen streepje kunt gebruiken. Het gebruik van een streepje kan zoekmachines helpen begrijpen waar je domeinnaam over gaat en het kan de leesbaarheid ervan verbeteren. Ook kan een streepje in je domeinnaam bijdragen aan de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je website. Zoekmachines kunnen de woorden in je domeinnaam namelijk gemakkelijker identificeren en begrijpen waar je website over gaat. Dit kan de relevantie van je website verhogen en een positief effect hebben op je positie in de zoekresultaten.

Let wel dat het gebruik van een streepje niet automatisch zorgt voor een hogere positie in de zoekresultaten. De kwaliteit van de inhoud en andere SEO-factoren spelen ook een belangrijke rol. Het is dus belangrijk om een domeinnaam te kiezen die zowel relevant als gemakkelijk te onthouden en te spellen is, ongeacht of er wel of geen streepje in zit.

Uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeur en is het belangrijker om een domeinnaam te kiezen die gemakkelijk te onthouden en te spellen is, en die past bij de inhoud van je website. Het is daarom aan te raden om te zoeken naar een balans tussen een relevante, pakkende en unieke domeinnaam, die ook past bij de doelstellingen van je bedrijf en de doelgroep die je wilt bereiken.

Business model canvas

De blauwdruk voor succesvol ondernemen Als ondernemer bevind je je in een voortdurend veranderende omgeving waarin het cruciaal is om je bedrijfsstrategieën te optimaliseren en aan te passen. Veel bedrijven gebruiken graag de bekende SWOT-Analyse voor het bepalen van...

SWOT Analyse: voorbeelden en uitleg

De kracht van SWOT analyse voor ondernemers Als ondernemer ben je voortdurend bezig met het nemen van belangrijke beslissingen die de koers van je bedrijf bepalen. Of je nu een start-up runt of een gevestigde ondernemer bent, het begrijpen en effectief toepassen van...

Top 6 websitebouwers (Wix, WordPress, Shopify en meer)

Een Vergelijking van de bekendste websitebouwers; Wix, Wordpress, Shopify, Squarespace, Weebly en Webflow Een sterke online aanwezigheid is van onschatbare waarde. Of je nu een persoonlijke blog, een zakelijke website of een online winkel wilt opzetten, het bouwen van...

3 zoekmachine marketing tools voor een super positie (SEMrush, Ahrefs, Majestic)

Een gedetailleerde vergelijking van de top Online Marketing Zoekmachine Tools: SEMrush, Ahrefs en Majestic In de digitale wereld van vandaag is online marketing de sleutel tot het vestigen van een sterke online aanwezigheid en het bereiken van uw doelgroep. Het succes...

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek: Het geheim achter succesvolle bedrijven Klanttevredenheid is de levensader van elk bedrijf. Tevreden klanten zijn niet alleen loyaler, maar ze kunnen ook fungeren als ambassadeurs die positieve mond-tot-mondreclame genereren. Om te...

CEO betekenis, rol en verantwoordelijkheden

Een CEO (Chief Executive Officer) is een belangrijke positie binnen een bedrijf. In dit artikel zullen we de CEO betekenis uitlichten en rol van een CEO verkennen, inclusief de verantwoordelijkheden, het verschil tussen een CEO en een CFO, het verschil tussen een CEO...

SSL certificaat, wat is het?

Wat is een SSL-certificaat Misschien zegt de term SSL-certificaat je niet veel maar je hebt het vast wel eens gezien op een website. Het is te herkennen aan het slotje vooraan in de adresbalk. SSL-certificaat (oftewel: Secure Sockets Layer) is een bestand dat voor een...

Een goeie tekst schrijven: zo doe je dat!

Een goede website is essentieel voor elk bedrijf dat online zichtbaar wil zijn en klanten wil aantrekken. Maar wat maakt een website succesvol? Veel mensen denken dat het draait om mooie foto's en een aantrekkelijk ontwerp. Hoewel deze aspecten zeker belangrijk zijn,...

Is er verschil tussen een column en een blog?

Laten we eerlijk zijn, de meesten van ons hebben geen flauw idee wat het verschil is tussen een column en een blog. Ze lijken misschien op elkaar, maar ze hebben totaal verschillende persoonlijkheden. Een column is een kort stukje tekst dat meestal wordt geschreven...

Een blogpagina op je website. Zinvol of onzin?

Als eigenaar van een website vraag je je misschien af of het de moeite waard is om een ​​blogsectie op te nemen op je site. Bloggen kan immers tijdrovend zijn en het kan lastig zijn om de juiste inhoud te produceren die je publiek aanspreekt. Maar is bloggen op je...

10+ beste boekhoudprogramma’s voor starters

Boekhouden, factureren en uren registreren: het zijn niet de leukste klusjes als ondernemer. Gelukkig zijn er genoeg boekhoudprogramma's die het allemaal een stuk makkelijker maken. Hieronder vind je de leukste programma's op een rijtje, inclusief hun voordelen en...

Zo herken je een goede website

Je hebt vast wel eens een website bezocht waarvan je dacht: "wat een chaos!" of "waar moet ik in hemelsnaam beginnen?". Een website kan een geweldige tool zijn om jezelf of je bedrijf online te presenteren, maar alleen als het goed is gemaakt. Dus, waar moet een...

5 redenen om Google Analytics te koppelen aan WordPress

Google Analytics is een handige tool die diepgaande inzichten biedt in de prestaties van je app of website. Het kan enige tijd kosten voordat je begrijpt hoe deze tool werkt en wat de voordelen zijn, maar dat is het zeker waard. We bespreken eerst 5 redenen om Google...

Do’s en dont’s van LinkedIn

LinkedIn is een krachtig platform om zowel jezelf als je bedrijf zichtbaar te maken bij je doelgroep en tevens je netwerk uit te breiden. Daarom geven wij wat praktische tips van wat de do’s en dont’s zijn zodat jij het maximale uit LinkedIn kan halen. De do’s van...

Hoe schrijf je een killer ‘over ons’ pagina?

Ik weet het, het is niet bepaald de meest sexy pagina op je website. Maar toch is het belangrijk om hier de nodige aandacht aan te besteden. Het is namelijk dé pagina waar je je bedrijf kunt neerzetten als menselijk en vertrouwenswaardig. In dit artikel geef ik je...

Gerelateerde artikelen

Business model canvas

Business model canvas

De blauwdruk voor succesvol ondernemen Als ondernemer bevind je je in een voortdurend veranderende omgeving waarin het cruciaal is om je bedrijfsstrategieën te optimaliseren en aan te passen. Veel bedrijven gebruiken graag de bekende SWOT-Analyse voor het bepalen van...

SWOT Analyse: voorbeelden en uitleg

SWOT Analyse: voorbeelden en uitleg

De kracht van SWOT analyse voor ondernemers Als ondernemer ben je voortdurend bezig met het nemen van belangrijke beslissingen die de koers van je bedrijf bepalen. Of je nu een start-up runt of een gevestigde ondernemer bent, het begrijpen en effectief toepassen van...

Top 6 websitebouwers (Wix, WordPress, Shopify en meer)

Top 6 websitebouwers (Wix, WordPress, Shopify en meer)

Een Vergelijking van de bekendste websitebouwers; Wix, Wordpress, Shopify, Squarespace, Weebly en Webflow Een sterke online aanwezigheid is van onschatbare waarde. Of je nu een persoonlijke blog, een zakelijke website of een online winkel wilt opzetten, het bouwen van...

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek: Het geheim achter succesvolle bedrijven Klanttevredenheid is de levensader van elk bedrijf. Tevreden klanten zijn niet alleen loyaler, maar ze kunnen ook fungeren als ambassadeurs die positieve mond-tot-mondreclame genereren. Om te...