Een goeie tekst schrijven: zo doe je dat!

dinsdag 4 april, 2023

Een goede website is essentieel voor elk bedrijf dat online zichtbaar wil zijn en klanten wil aantrekken. Maar wat maakt een website succesvol? Veel mensen denken dat het draait om mooie foto’s en een aantrekkelijk ontwerp. Hoewel deze aspecten zeker belangrijk zijn, is er één element dat minstens zo belangrijk is, zo niet belangrijker: de inhoud. De tekst op je website is namelijk het middel waarmee je jouw doelgroep aanspreekt, informeert en aanzet tot actie.

Een goede tekst schrijven voor je website is een belangrijke, maar ook best lastige taak. Het is daarom niet voor niets dat veel mensen ervoor kiezen om hun eigen website teksten door een professionele tekstschrijver te laten schrijven. Toch is het geen Mission impossible om hier zelf mee aan de slag te gaan. Met deze tips wordt een tekst schrijven voor je eigen website een leuke klus!

Identificeer je doelgroep

Voordat je begint met het schrijven van je tekst, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Als je weet wie je lezers zijn, kun je je tekst beter afstemmen op hun behoeften en interesses. Houd daarbij in gedachten dat jouw doelgroep niet altijd dezelfde kennis en ervaring heeft als jij. Vermijd vaktermen en maak de tekst begrijpelijk voor een breder publiek. Hulp nodig met het identificeren van jouw doelgroep? Lees dan hier alles over jouw doelgroep en hoe je deze beschrijft aan de hand van persona’s.

Bepaal het doel van je tekst

Wil je informeren of aanzetten tot actie? Als je weet wat het doel van je tekst is, kun je de inhoud beter afstemmen op je doelgroep. Bovendien is het belangrijk om het doel van je tekst niet uit het oog te verliezen tijdens het schrijfproces. Verwerk daarom ook call-to-actions in je tekst om je lezers aan te zetten tot actie.

Kies de juiste tone of voice

Het is belangrijk om de juiste tone of voice te kiezen voor je tekst. Dit houdt in dat je bepaalt welke stijl en toon het beste past bij je doelgroep en je bedrijf. Wil je een formele of informele tekst schrijven? Wil je humor gebruiken of juist serieus blijven? De tone of voice kan een groot verschil maken in de manier waarop je tekst wordt ontvangen door je lezers. Zorg er daarom ook voor dat iedereen die voor of met jou werkt op de dezelfde manier met klanten communiceert, dat zorgt er immers voor dat jouw bedrijf een herkenbare stijl krijgt.

Tip: bekijk ook onze lijst met positieve woorden

Een van de belangrijkste tips die wij je hierbij kunnen geven is je keuze om je doelgroep consistent met “u” of “je” aan te spreken op je website, social media en in het klantencontact. Een consistente stijl is namelijk wel zo professioneel!

Maak teksten kort en krachtig en maak gebruik van aantrekkelijke titels

Mensen hebben over het algemeen weinig geduld op het internet en willen snel vinden wat ze zoeken. Zorg er daarom voor dat je tekst scanbaar is en houd je tekst kort en bondig. Vermijd daarbij lange zinnen en ingewikkelde taal. Een duidelijke indeling maakt het voor de lezer makkelijker om de tekst te begrijpen en te volgen.

Gebruik bijvoorbeeld tussenkopjes om de verschillende onderdelen van de tekst aan te geven en maak gebruik van alinea’s om je tekst overzichtelijk te maken. Trek daarbij de aandacht van de lezer door een pakkende titel te bedenken. Hiermee kun je direct duidelijk maken waar de tekst over gaat en waarom het interessant is om te lezen. Zo kunnen lezers snel scannen wat er in je tekst staat en vinden wat ze zoeken.

Gebruik zoekwoorden (ofwel SEO tekst schrijven)

Een goede tekst voor je website bevat relevante zoekwoorden. Zoekwoorden zijn de woorden die mensen gebruiken om te zoeken naar informatie op het internet. Door deze zoekwoorden te gebruiken in je tekst, zorg je ervoor dat je tekst beter gevonden wordt door zoekmachines en dus meer bezoekers naar je website trekt. Gebruik voor je zoekwoorden onderzoek tools zoals Google Keyword Planner of Ahrefs om zoekwoorden te vinden die gerelateerd zijn aan het onderwerp. 

Zorg er wel voor dat je zoekwoorden op een natuurlijke manier in je tekst en titels verwerkt en vermijd overmatig gebruik van zoekwoorden, ook wel bekend als keyword stuffing. Het schrijven van SEO geoptimaliseerde teksten is niet eenvoudig, maar als je het goed doet kan het je veel verkeer naar je website opleveren! 

Maak je tekst leuk om te lezen.

Een goede tekst schrijven begint met een pakkende introductie die de aandacht van de lezer trekt en nieuwsgierig maakt naar de rest van de tekst. Probeer daarom creatief te zijn in je introductie en gebruik bijvoorbeeld een interessante statistiek, een prikkelende vraag of een quote om je lezers direct te boeien.

En had je al eens gehoord van storytelling? Storytelling is een krachtige techniek die vaak wordt gebruikt om de aandacht van de lezer te trekken en vast te houden. Door een verhaal te vertellen in je tekst, kun je de lezer emotioneel betrekken bij het onderwerp en hen helpen de boodschap beter te onthouden. Een goed verhaal bevat personages, conflict en een plot, en heeft vaak een emotionele lading. Door storytelling te gebruiken in je tekst, kun je je boodschap op een unieke en memorabele manier overbrengen.

Streef naar een foutloze tekst.

Een foutje is al snel gemaakt, we zijn tenslotte allemaal mensen. Toch is er niets zo vervelend als een tekst vol spel- en grammaticafouten. Laat de tekst bijvoorbeeld nalezen door iemand anders om eventuele fouten op te sporen en te zorgen dat de tekst goed te begrijpen is. Ook kun je de tekst na publicatie blijven verbeteren op basis van feedback van lezers of door nieuwe informatie toe te voegen. Zo kom je al een stap dichter bij een foutloze tekst. Ik daag je uit om een foutje in dit artikel op te speuren!

Succes met schrijven!

Door deze tips toe te passen, kun je ervoor zorgen dat de teksten op je website goed geschreven en zoekmachinevriendelijk zijn. Dit zal niet alleen zorgen voor meer bezoekers, maar ook voor meer conversies en klanten voor je bedrijf. Veel succes met het schrijven van goede teksten voor je website!

Kom je toch niet verder met tekst schrijven of merk je dat je inspiratie helemaal op is? Misschien is een tekstschrijver of AI zoals chatGPT of Rytr voor jou wel een uitkomst. Meer over het gebruik van AI lezen? Hou onze site dan in de gaten want wij schrijven hier regelmatig nieuwe berichten over zodat jij helemaal op de hoogte blijft!

Top 6 websitebouwers (Wix, WordPress, Shopify en meer)

Een Vergelijking van de bekendste websitebouwers; Wix, Wordpress, Shopify, Squarespace, Weebly en Webflow Een sterke online aanwezigheid is van onschatbare waarde. Of je nu een persoonlijke blog, een zakelijke website of een online winkel wilt opzetten, het bouwen van...

3 zoekmachine marketing tools voor een super positie (SEMrush, Ahrefs, Majestic)

Een gedetailleerde vergelijking van de top Online Marketing Zoekmachine Tools: SEMrush, Ahrefs en Majestic In de digitale wereld van vandaag is online marketing de sleutel tot het vestigen van een sterke online aanwezigheid en het bereiken van uw doelgroep. Het succes...

SSL certificaat, wat is het?

Wat is een SSL-certificaat Misschien zegt de term SSL-certificaat je niet veel maar je hebt het vast wel eens gezien op een website. Het is te herkennen aan het slotje vooraan in de adresbalk. SSL-certificaat (oftewel: Secure Sockets Layer) is een bestand dat voor een...

5 redenen om een huisstijl te hebben

Wat is een huisstijl precies? Een huisstijl heeft betrekking op alle visuele elementen die een bedrijf gebruikt om zichzelf te presenteren aan de buitenwereld. Hieronder verstaan we onder andere het logo, kleuren, typografie, iconen en andere grafische elementen die...

Is er verschil tussen een column en een blog?

Laten we eerlijk zijn, de meesten van ons hebben geen flauw idee wat het verschil is tussen een column en een blog. Ze lijken misschien op elkaar, maar ze hebben totaal verschillende persoonlijkheden. Een column is een kort stukje tekst dat meestal wordt geschreven...

Een blogpagina op je website. Zinvol of onzin?

Als eigenaar van een website vraag je je misschien af of het de moeite waard is om een ​​blogsectie op te nemen op je site. Bloggen kan immers tijdrovend zijn en het kan lastig zijn om de juiste inhoud te produceren die je publiek aanspreekt. Maar is bloggen op je...

De perfecte domeinnaam, bestaat het nog?

Wil jij een fantastische domeinnaam voor je bedrijf, maar weet je niet waar te beginnen? Geen paniek! Het bedenken van een sterke domeinnaam is als het vinden van een naald in een hooiberg, maar dan zonder het stekenrisico. Misschien heb je al uren of dagen gepiekerd,...

Zo herken je een goede website

Je hebt vast wel eens een website bezocht waarvan je dacht: "wat een chaos!" of "waar moet ik in hemelsnaam beginnen?". Een website kan een geweldige tool zijn om jezelf of je bedrijf online te presenteren, maar alleen als het goed is gemaakt. Dus, waar moet een...

5 redenen om Google Analytics te koppelen aan WordPress

Google Analytics is een handige tool die diepgaande inzichten biedt in de prestaties van je app of website. Het kan enige tijd kosten voordat je begrijpt hoe deze tool werkt en wat de voordelen zijn, maar dat is het zeker waard. We bespreken eerst 5 redenen om Google...

Hoe schrijf je een killer ‘over ons’ pagina?

Ik weet het, het is niet bepaald de meest sexy pagina op je website. Maar toch is het belangrijk om hier de nodige aandacht aan te besteden. Het is namelijk dé pagina waar je je bedrijf kunt neerzetten als menselijk en vertrouwenswaardig. In dit artikel geef ik je...

Google Page Experience Update – Wat is het?

Google vindt de ervaring die een bezoeker op een website heeft ontzettend belangrijk. Daarom komt de populaire zoekmachine vanaf deze maand met een nieuwe update om dit te optimaliseren voor de website bezoeker. Maar wat houdt de page experience in? Wat betekent dit...

Google Ads vs. SEO: Starten met online marketing

Wil jij gaan starten met online marketing? Dan ken je deze begrippen misschien wel: SEA (Search Engine Advertising / Google Ads) en SEO (Search Engine Optimization). Eigenlijk staan ze allebei gewoon voor bovenaan in Google gevonden worden. Maar er zijn dus twee...

Hoe werken domeinnamen en hosting?

Domeinnamen en hosting zorgen ervoor dat jouw website online is. We leggen je zo simpel eenvoudig mogelijk uit hoe dit in zijn werk gaat. Wat is een domeinnaam? Jouw domeinnaam is een uniek adres op het internet. Onze domeinnaam is startmetgemak.nl. Normaal gesproken...

7 tips om goede teksten te schrijven

Mooie foto's en goede teksten maken een website. In dit artikel gaan we het hebben over de kracht van goede teksten. Een goede tekst spreekt jouw doelgroep aan, is gemakkelijk te lezen en zet aan tot actie. We geven je 7 praktische tips om teksten te schrijven. 1....

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google waarmee bedrijven zichzelf kunnen promoten en online vindbaar kunnen maken. Deze tool stelt bedrijven in staat om hun bedrijfsinformatie zoals adres, openingstijden, contactgegevens, foto's, reviews en meer op Google...

Gerelateerde artikelen

Top 6 websitebouwers (Wix, WordPress, Shopify en meer)

Top 6 websitebouwers (Wix, WordPress, Shopify en meer)

Een Vergelijking van de bekendste websitebouwers; Wix, Wordpress, Shopify, Squarespace, Weebly en Webflow Een sterke online aanwezigheid is van onschatbare waarde. Of je nu een persoonlijke blog, een zakelijke website of een online winkel wilt opzetten, het bouwen van...

SSL certificaat, wat is het?

SSL certificaat, wat is het?

Wat is een SSL-certificaat Misschien zegt de term SSL-certificaat je niet veel maar je hebt het vast wel eens gezien op een website. Het is te herkennen aan het slotje vooraan in de adresbalk. SSL-certificaat (oftewel: Secure Sockets Layer) is een bestand dat voor een...

5 redenen om een huisstijl te hebben

5 redenen om een huisstijl te hebben

Wat is een huisstijl precies? Een huisstijl heeft betrekking op alle visuele elementen die een bedrijf gebruikt om zichzelf te presenteren aan de buitenwereld. Hieronder verstaan we onder andere het logo, kleuren, typografie, iconen en andere grafische elementen die...

Is er verschil tussen een column en een blog?

Is er verschil tussen een column en een blog?

Laten we eerlijk zijn, de meesten van ons hebben geen flauw idee wat het verschil is tussen een column en een blog. Ze lijken misschien op elkaar, maar ze hebben totaal verschillende persoonlijkheden. Een column is een kort stukje tekst dat meestal wordt geschreven...