De identiteit van jouw bedrijf | Start Met Gemak helpt jou met marketing

De identiteit van jouw bedrijf

terug

Wat is bedrijfsidentiteit?

Bedrijfsidentiteit is het beeld dat ondernemers over hun eigen bedrijf hebben. Het wordt ook wel de persoonlijkheid van jouw bedrijf genoemd. Hoe wil je door jouw doelgroep gezien worden, wat is jouw gewenste imago? Hoe je dit vervolgens naar jouw doelgroep communiceert vul je in met de marketingstrategie van jouw bedrijf.

 

Verschillende soorten bedrijfsidentiteiten

Er zijn verschillende soorten identiteiten waar bedrijven zich mee identificeren. Het kan voorkomen dat je je aangesproken voelt door twee of drie verschillende identiteiten, elk bedrijf is namelijk uniek en heeft een eigen imago. Benieuwd hoe een buitenstaander jouw bedrijf ziet? We gaan graag met je samen zitten om te bespreken of jouw gewenste imago past bij jouw marketingstrategie! Maak hiervoor gerust een afspraak.

 

De leider

‘Op zoek naar orde’
Een leider is altijd op zoek naar structuur, veiligheid en orde. Je neemt vaak de touwtjes in handen en vindt het niet erg om in de spotlights te staan. Correctheid en verantwoordelijkheid passen goed bij jou.

Inspirerende merken:
KLM, Microsoft, Rolex en KPN

 

Zorgeloze

‘Verlangen naar het paradijs’
Een zorgeloze gaat uit van de goede intenties van mensen. Je bent een voorbeeld van optimisme, loyaliteit en ben de eerlijkheid zelve. Soms kun jij ietwat naïef zijn.

Inspirerende merken:
Zwitsal, Robijn, Zwitsers Leven en Coca Cola

Wijze

‘Een echte kenner’
Een wijze is altijd bezig met ontwikkeling, de wereld om jou heen begrijpen vind je belangrijk. De woorden kennis en wijsheid passen bij jou. Je daagt jouw hersenen constant uit. Je wordt vaak beschreven als filosoof en deskundige.

Inspirerende merken:
Audi, Wikipedia, IBM en Philips

 

Beschermer

‘Een luisterend oor’
Een beschermer biedt mensen een helpende hand of een sterke schouder. Verzorgen zit in jouw bloed, je geeft onvoorwaardelijke steun en het gevoel erbij te horen. Openheid, veiligheid en aandacht kenmerken jou.

Inspirerende merken:
Volvo, Dove, Unicef en Pampers

 

Bondgenoot

‘Er samen voor gaan!’
Een bondgenoot is de goede buur die altijd voor iedereen klaarstaat. Jij hebt een sympathieke en no-nonsense houding, bent echt, eerlijk en werkt hard. Anderen voelen zich op hun gemak bij jou.

Inspirerende merken:
Volkswagen, Amstel bier, Hema en Ikea

 

Liefhebber

‘Passievol’
Een liefhebber creëert passievolle ervaringen die voor langdurige relaties en herinneringen zorgen. Jij wilt de kwaliteit van leven vergroten, maar je hebt niet perse een romantische of vrouwelijke uitstraling.

Inspirerende merken:
Dior, Nespresso, Magnum en Hertog Jan

 

Rebel

‘Anders zijn’
Een rebel doet dingen bewust anders dan de rest. Regels zijn gemaakt om te breken. Jouw passie voor het doorbreken van patronen kan jou vooruit brengen maar het bijkomende risico is het verliezen van een vriend hier en daar.

Inspirerende merken:
Mini Cooper, Green Peace, Harley Davidson, Diesel en Easy Jet

 

Ontdekker archetype

Ontdekker

‘Avontuur opzoeken’

Een ontdekker is altijd op zoek naar avontuur. Jij bent ervan overtuigd dat het leven meer te bieden heeft dan wat je tot nu toe hebt ervaren. Jij gaat voor vrijheid en voor het onbekende, en neemt dan ook graag een sprong in het diepe.

Inspirerende merken:
The North Face, Jeep, Starbucks en Landrover

 

Joker

‘Je leeft maar een keer!’
Een joker gaat voor fun en plezier. Je laat mensen met jouw humor graag ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Je zorgt ervoor dat jouw boodschap op een speelse wijze overkomt. Grappig, subtiel en taboedoorbrekend.

Inspirerende merken:
Telfort, Tele 2, Fanta, M&M’s en Ben & Jerry’s

 

Held

‘Het beste uit jezelf halen’

Een held is doelgericht en doet vaak meer dan nodig is. Je legt de lat telkens een stukje hoger en inspireert anderen om moediger, sterker en groter te zijn. Jij geeft niet op en gaat geen uitdaging uit de weg.

Inspirerende merken:
Nike, BMW, Calvé en Duracell

 

Schepper archetype

Schepper

‘Idealen creëren’

Een schepper is vernieuwend en heeft een aangeboren vermogen om te ontwikkelen en uit te voeren. Jij kom vaak verrassend uit de hoek met voorstellen waar een ander nog niet aan gedacht heeft. Verder ben jij origineel en intuïtief en een tikkeltje perfectionistisch.

Inspirerende merken:
Lego, Dyson, Apple en Tesla

 

Magiër

‘Maakt dromen waar’

Een magiër zorgt ervoor dat onmogelijke dingen werkelijkheid worden. Jij gelooft niet in beperkingen en vindt altijd een weg. Transformatie van negativiteit naar positiviteit is jouw doel.

Inspirerende merken:
Axe, Disney, Snickers en Red Bull

 

Start met Gemak is er voor mensen die passie hebben voor het ondernemerschap. Starter of doorgewinterde ondernemer; wij maken geen onderscheid. Wij zijn van mening dat professionele marketing voor iedereen toegankelijk moet zijn.

Wil je weten hoe? Lees hier meer over ons en over onze werkwijze.

Meer over dit onderwerp: