Google Page Experience Update – Wat is het?

vrijdag 3 maart, 2023

Google vindt de ervaring die een bezoeker op een website heeft ontzettend belangrijk. Daarom komt de populaire zoekmachine vanaf deze maand met een nieuwe update om dit te optimaliseren voor de website bezoeker. Maar wat houdt de page experience in? Wat betekent dit voor jouw website? En hoe bereid je je erop voor?

Wat houdt de page experience in?

Er is veel onderzoek gedaan naar hoe de ervaring op een website het gedrag van bezoekers beïnvloedt. Daaruit is gebleken dat pagina bezoekers vragen om een website die snel, mobiel vriendelijk en gemakkelijk te bedienen is. De beleving die ze op een website hebben kan hun beeld over een bedrijfsmerk sterk beïnvloeden. Uiteindelijk kan de gebruiksvriendelijkheid van de website dus impact hebben op het succes van jouw bedrijf.

Wat betekent de nieuwe update voor jouw website?

De nieuwe update van Google: Page Experience kan de merkbeleving van de websitebezoeker kan beïnvloeden. Daarnaast kan het ook grote gevolgen hebben voor de positie van jouw website in de zoekresultaten. Om te zorgen dat je website toch hoog in de zoekresultaten komt, heeft Google nieuwe richtlijnen gepubliceerd om de page experience van bezoekers meetbaar te maken. Deze worden ook wel ‘Core Web Vitals’ genoemd. De Core Web Vitals focussen zich over het algemeen op het meten van de snelheid van een website. Dit bestaat uit drie onderdelen namelijk: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID), Cumulative Layout Shift (CLS).

Geen paniek! We zullen je uitleggen wat dit inhoudt en hoe jij je erop kan voorbereiden.

1. Largest Contentful Paint – LCP

Hiermee wordt in principe de laadsnelheid van de website gemeten. Dit heeft te maken met hoelang het duurt totdat de grootste content van de pagina is geladen. Bij een webshop kan je bijvoorbeeld denken aan een grote productfoto.

2. First Input Delay – FID

Met deze metriek wordt gemeten hoeveel tijd er na de eerste interactie van de gebruiker verstrekt totdat de pagina een verzoek kan voltooien. Kortgezegd: wanneer gebruikers op een bepaalde button klikken, hoort deze snel en direct te reageren.

3. Cumulative Layout Shift – CLS

Dit onderdeel meet de visuele stabiliteit. Hiermee wordt er gekeken of er tijdens het laden verschuivingen op de pagina plaatsvinden waardoor een gebruiker per ongeluk op iets anders klikt dan bedoeld. Zo’n verschuiving kan grote gevolgen hebben als bijvoorbeeld een gebruiker een bestelling annuleert in plaats van bevestigt. Dit kan tot frustraties leiden.

Optimaliseer de page experience

Kort gezegd, het is belangrijk dat jouw website snel laadt en gebruiksvriendelijk is. Met een goede page experience verbeter je jouw ranking in de zoekresultaten en ook de beleving van website bezoekers (dus ook potentiele klanten!). Hieronder vind je een paar laagdrempelige en praktische tips om jouw website sneller te laten functioneren.

Optimaliseer de visuele content

Zorg ervoor dat je niet te veel en oude content en afbeeldingen hebt op je website want dit kan de laadtijd van je website beïnvloeden! Voorzie alle afbeeldingen van de juiste afmetingen en maak ze niet te groot. Onze tip: kleiner = beter! Uiteraard moet dit niet ten koste gaan van de kwaliteit van je website dus kijk goed naar wat het beste werkt voor je website.

Investeer in goede hosting

Een (slechte) hosting heeft direct invloed op de snelheid van je website. Hoe goed je website ook is, als je een trage server hebt dan zullen bezoekers snel weg zijn. Daarom is het belangrijk om niet te besparen op een hosting. Een goede hosting zorgt er namelijk voor dat je website goed en ook snel laadt. Wees dus kritisch en kies een webhosting die de juiste ondersteuning biedt.

Denk na over de hoeveelheid plug-ins!

Het toevoegen van veel plug-ins lijkt misschien tof om je website geweldiger te maken maar niets is minder waar. Hoe meer plug-ins des te meer tijd het kost om de website te laden. Dit komt doordat de hoeveelheid codes die verschillende plug-ins hebben, elkaar weleens in de weg kunnen zitten met als gevolg een trage website. Voorkom daarom dat je te veel plug-ins installeert en beperk het tot de meest belangrijke.

Top 6 websitebouwers (Wix, WordPress, Shopify en meer)

Een Vergelijking van de bekendste websitebouwers; Wix, Wordpress, Shopify, Squarespace, Weebly en Webflow Een sterke online aanwezigheid is van onschatbare waarde. Of je nu een persoonlijke blog, een zakelijke website of een online winkel wilt opzetten, het bouwen van...

3 zoekmachine marketing tools voor een super positie (SEMrush, Ahrefs, Majestic)

Een gedetailleerde vergelijking van de top Online Marketing Zoekmachine Tools: SEMrush, Ahrefs en Majestic In de digitale wereld van vandaag is online marketing de sleutel tot het vestigen van een sterke online aanwezigheid en het bereiken van uw doelgroep. Het succes...

SSL certificaat, wat is het?

Wat is een SSL-certificaat Misschien zegt de term SSL-certificaat je niet veel maar je hebt het vast wel eens gezien op een website. Het is te herkennen aan het slotje vooraan in de adresbalk. SSL-certificaat (oftewel: Secure Sockets Layer) is een bestand dat voor een...

Een goeie tekst schrijven: zo doe je dat!

Een goede website is essentieel voor elk bedrijf dat online zichtbaar wil zijn en klanten wil aantrekken. Maar wat maakt een website succesvol? Veel mensen denken dat het draait om mooie foto's en een aantrekkelijk ontwerp. Hoewel deze aspecten zeker belangrijk zijn,...

Is er verschil tussen een column en een blog?

Laten we eerlijk zijn, de meesten van ons hebben geen flauw idee wat het verschil is tussen een column en een blog. Ze lijken misschien op elkaar, maar ze hebben totaal verschillende persoonlijkheden. Een column is een kort stukje tekst dat meestal wordt geschreven...

Een blogpagina op je website. Zinvol of onzin?

Als eigenaar van een website vraag je je misschien af of het de moeite waard is om een ​​blogsectie op te nemen op je site. Bloggen kan immers tijdrovend zijn en het kan lastig zijn om de juiste inhoud te produceren die je publiek aanspreekt. Maar is bloggen op je...

De perfecte domeinnaam, bestaat het nog?

Wil jij een fantastische domeinnaam voor je bedrijf, maar weet je niet waar te beginnen? Geen paniek! Het bedenken van een sterke domeinnaam is als het vinden van een naald in een hooiberg, maar dan zonder het stekenrisico. Misschien heb je al uren of dagen gepiekerd,...

Zo herken je een goede website

Je hebt vast wel eens een website bezocht waarvan je dacht: "wat een chaos!" of "waar moet ik in hemelsnaam beginnen?". Een website kan een geweldige tool zijn om jezelf of je bedrijf online te presenteren, maar alleen als het goed is gemaakt. Dus, waar moet een...

5 redenen om Google Analytics te koppelen aan WordPress

Google Analytics is een handige tool die diepgaande inzichten biedt in de prestaties van je app of website. Het kan enige tijd kosten voordat je begrijpt hoe deze tool werkt en wat de voordelen zijn, maar dat is het zeker waard. We bespreken eerst 5 redenen om Google...

Hoe schrijf je een killer ‘over ons’ pagina?

Ik weet het, het is niet bepaald de meest sexy pagina op je website. Maar toch is het belangrijk om hier de nodige aandacht aan te besteden. Het is namelijk dé pagina waar je je bedrijf kunt neerzetten als menselijk en vertrouwenswaardig. In dit artikel geef ik je...

Google Ads vs. SEO: Starten met online marketing

Wil jij gaan starten met online marketing? Dan ken je deze begrippen misschien wel: SEA (Search Engine Advertising / Google Ads) en SEO (Search Engine Optimization). Eigenlijk staan ze allebei gewoon voor bovenaan in Google gevonden worden. Maar er zijn dus twee...

Hoe werken domeinnamen en hosting?

Domeinnamen en hosting zorgen ervoor dat jouw website online is. We leggen je zo simpel eenvoudig mogelijk uit hoe dit in zijn werk gaat. Wat is een domeinnaam? Jouw domeinnaam is een uniek adres op het internet. Onze domeinnaam is startmetgemak.nl. Normaal gesproken...

7 tips om goede teksten te schrijven

Mooie foto's en goede teksten maken een website. In dit artikel gaan we het hebben over de kracht van goede teksten. Een goede tekst spreekt jouw doelgroep aan, is gemakkelijk te lezen en zet aan tot actie. We geven je 7 praktische tips om teksten te schrijven. 1....

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google waarmee bedrijven zichzelf kunnen promoten en online vindbaar kunnen maken. Deze tool stelt bedrijven in staat om hun bedrijfsinformatie zoals adres, openingstijden, contactgegevens, foto's, reviews en meer op Google...

10 tips om jouw website te verbeteren!

Wij hebben 10 praktische tips voor je verzameld waarmee je jouw website kunt verbeteren. Of het nu gaat om het versnellen van de laadtijd, het gebruik van sterke afbeeldingen of het creëren van een duidelijke navigatie, met deze tips kun je ervoor zorgen dat jouw...

Gerelateerde artikelen

Top 6 websitebouwers (Wix, WordPress, Shopify en meer)

Top 6 websitebouwers (Wix, WordPress, Shopify en meer)

Een Vergelijking van de bekendste websitebouwers; Wix, Wordpress, Shopify, Squarespace, Weebly en Webflow Een sterke online aanwezigheid is van onschatbare waarde. Of je nu een persoonlijke blog, een zakelijke website of een online winkel wilt opzetten, het bouwen van...

SSL certificaat, wat is het?

SSL certificaat, wat is het?

Wat is een SSL-certificaat Misschien zegt de term SSL-certificaat je niet veel maar je hebt het vast wel eens gezien op een website. Het is te herkennen aan het slotje vooraan in de adresbalk. SSL-certificaat (oftewel: Secure Sockets Layer) is een bestand dat voor een...

Een goeie tekst schrijven: zo doe je dat!

Een goeie tekst schrijven: zo doe je dat!

Een goede website is essentieel voor elk bedrijf dat online zichtbaar wil zijn en klanten wil aantrekken. Maar wat maakt een website succesvol? Veel mensen denken dat het draait om mooie foto's en een aantrekkelijk ontwerp. Hoewel deze aspecten zeker belangrijk zijn,...

Is er verschil tussen een column en een blog?

Is er verschil tussen een column en een blog?

Laten we eerlijk zijn, de meesten van ons hebben geen flauw idee wat het verschil is tussen een column en een blog. Ze lijken misschien op elkaar, maar ze hebben totaal verschillende persoonlijkheden. Een column is een kort stukje tekst dat meestal wordt geschreven...