Google vindt de ervaring die een bezoeker op een website heeft ontzettend belangrijk. Daarom komt de populaire zoekmachine vanaf deze maand met een nieuwe update om dit te optimaliseren voor de website bezoeker. Maar wat houdt de page experience in? Wat betekent dit voor jouw website? En hoe bereid je je erop voor?
Er is veel onderzoek gedaan naar hoe de ervaring op een website het gedrag van bezoekers beïnvloedt. Daaruit is gebleken dat pagina bezoekers vragen om een website die snel, mobiel vriendelijk en gemakkelijk te bedienen is. De beleving die ze op een website hebben kan hun beeld over een bedrijfsmerk sterk beïnvloeden. Uiteindelijk kan de gebruiksvriendelijkheid van de website dus impact hebben op het succes van jouw bedrijf.
De nieuwe update van Google: Page Experience kan de merkbeleving van de websitebezoeker kan beïnvloeden. Daarnaast kan het ook grote gevolgen hebben voor de positie van jouw website in de zoekresultaten. Om te zorgen dat je website toch hoog in de zoekresultaten komt, heeft Google nieuwe richtlijnen gepubliceerd om de page experience van bezoekers meetbaar te maken. Deze worden ook wel ‘Core Web Vitals’ genoemd. De Core Web Vitals focussen zich over het algemeen op het meten van de snelheid van een website. Dit bestaat uit drie onderdelen namelijk: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID), Cumulative Layout Shift (CLS).
Geen paniek! We zullen je uitleggen wat dit inhoudt en hoe jij je erop kan voorbereiden.
Hiermee wordt in principe de laadsnelheid van de website gemeten. Dit heeft te maken met hoelang het duurt totdat de grootste content van de pagina is geladen. Bij een webshop kan je bijvoorbeeld denken aan een grote productfoto.
Met deze metriek wordt gemeten hoeveel tijd er na de eerste interactie van de gebruiker verstrekt totdat de pagina een verzoek kan voltooien. Kortgezegd: wanneer gebruikers op een bepaalde button klikken, hoort deze snel en direct te reageren.
Dit onderdeel meet de visuele stabiliteit. Hiermee wordt er gekeken of er tijdens het laden verschuivingen op de pagina plaatsvinden waardoor een gebruiker per ongeluk op iets anders klikt dan bedoeld. Zo’n verschuiving kan grote gevolgen hebben als bijvoorbeeld een gebruiker een bestelling annuleert in plaats van bevestigt. Dit kan tot frustraties leiden.
Kort gezegd, het is belangrijk dat jouw website snel laadt en gebruiksvriendelijk is. Met een goede page experience verbeter je jouw ranking in de zoekresultaten en ook de beleving van website bezoekers (dus ook potentiele klanten!). Hieronder vind je een paar laagdrempelige en praktische tips om jouw website sneller te laten functioneren.
Zorg ervoor dat je niet te veel en oude content en afbeeldingen hebt op je website want dit kan de laadtijd van je website beïnvloeden! Voorzie alle afbeeldingen van de juiste afmetingen en maak ze niet te groot. Onze tip: kleiner = beter! Uiteraard moet dit niet ten koste gaan van de kwaliteit van je website dus kijk goed naar wat het beste werkt voor je website.
Een (slechte) hosting heeft direct invloed op de snelheid van je website. Hoe goed je website ook is, als je een trage server hebt dan zullen bezoekers snel weg zijn. Daarom is het belangrijk om niet te besparen op een hosting. Een goede hosting zorgt er namelijk voor dat je website goed en ook snel laadt. Wees dus kritisch en kies een webhosting die de juiste ondersteuning biedt.
Het toevoegen van veel plug-ins lijkt misschien tof om je website geweldiger te maken maar niets is minder waar. Hoe meer plug-ins des te meer tijd het kost om de website te laden. Dit komt doordat de hoeveelheid codes die verschillende plug-ins hebben, elkaar weleens in de weg kunnen zitten met als gevolg een trage website. Voorkom daarom dat je te veel plug-ins installeert en beperk het tot de meest belangrijke.
Lukt het niet helemaal of zoek je meer ondersteuning bij het optimaliseren van je website? Wij helpen je graag met het sneller maken van je website, van de inhoud tot aan hosting! Neem vrijblijvend contact met ons op.
Google Analytics is een handige tool die diepgaande inzichten biedt in de prestaties van je app of website. Het kan enige tijd kosten voordat je begrijpt hoe deze tool werkt..
Lees meerElk jaar zijn er nieuwe trends op het gebied van websiteontwerpen. De webdesign trends voor dit jaar hebben wij op een rijtje gezet zodat jij je website op een mooie..
Lees meerDe ‘Over ons’ pagina is wellicht een van de moeilijkste pagina’s om te schrijven. Vaak ontbreekt dit bij bedrijven terwijl het een gemiste kans is; mensen doen namelijk graag zaken..
Lees meerEen maatwerk website of template website dient als een soort online visitekaartje van een bedrijf. Het is dus voor elke onderneming een van de beste middelen om zich online te..
Lees meerEen gratis website check Vraag jij je af hoe jouw website er op dit moment voor staat? Met de gratis SEO check krijg je direct een overzichtelijke rapportage. Deze kun..
Lees meer