De meest gemaakte fouten bij Facebook Advertenties

vrijdag 3 maart, 2023

‘Adverteren op Facebook werkt niet voor mijn bedrijf!’ Herken jij jezelf hierin? Dan kan dit artikel je wellicht op weg helpen.

Facebookadvertenties kunnen effectief bijdragen aan de groei van je onderneming wanneer je het goed inzet. Toch zijn ondernemers zich vaak niet bewust van de kleine foutjes die ze begaan wanneer ze aan de slag gaan met het adverteren op Facebook waardoor ze niet het gewenste resultaat behalen.

Om ervoor te zorgen dat jij het maximale uit je advertenties kunt halen, hebben wij de 5 meest gemaakte fouten bij het adverteren op Facebook op een rij gezet.

1. Verkeerde advertentiedoel gekozen

Bij het opzetten van een Facebookcampagne begin je altijd met het kiezen van een campagnedoelstelling. Facebook geeft je de keuze uit drie categorieën: bekendheid, overweging, conversie. Binnen de categorieën zijn er verschillende opties.

Het is belangrijk dat je de juiste doelstelling kiest. Dit is omdat er aan de hand van de gekozen doelstelling, Facebook ervoor zorgt dat de advertenties zichtbaar worden gemaakt bij gebruikers waarvan de kans het grootst is dat de gewenste actie zal worden uitgevoerd. Daarnaast krijg je eenvoudig de kosten per resultaat te zien. Daardoor kun je snel zien bij welke doelgroep de advertentie het beste werkt en bij welke niet.

2. Adverteren zonder strategie

Zonder of met een onduidelijke strategie, zal je adverteren niet het gewenste resultaten leveren. Een strategie hoeft niet ingewikkeld te zijn. Afhankelijk van wat je wil bereiken, kan je een strategie creëren. Hiermee wordt bedoeld dat je goed nagaat welke stappen je klant doorloopt voordat diegene een aankoop maakt. Aan de hand daarvan kan je een strategie maken; van het introduceren van je bedrijfsmerk tot aan conversie.

3. Advertenties gericht op een onduidelijke doelgroep

Het bepalen van de doelgroep is een van de belangrijkste onderdelen bij het adverteren op Facebook. Een veelvoorkomende fout is dat er in een advertentie te veel interesses en kenmerken worden geselecteerd waardoor de doelgroep juist te groot wordt. Zo weet je niet wat wel of niet werkt voor je advertentie. Het is dus niet de bedoeling om alle kenmerken en interesses van je ideale klant in een doelgroep te plaatsen. Het is verstandiger om dat op te splitsen in meerdere doelgroepen zodat je beter kunt inzien wat wel en niet werkt voor je advertentie.

4. Onopvallende advertentie

Wanneer je adverteert op Facebook concurreer je niet alleen met directe concurrenten maar met iedereen die zich om je doelgroep heen adverteert. Wanneer een Facebook-gebruiker de app opent, wordt diegene gebombardeerd met duizenden berichten. Daardoor is de kans groot dat ze gewoon door scrollen wanneer het niet interessant is.

Het is van belang om je advertentie zo opvallend mogelijk te maken zodat je de aandacht van je (potentiele) klant wint. De advertentie kan je opvallend maken door bijvoorbeeld felle kleuren te gebruiken, titels in hoofdletters te plaatsen, een bewegend beeld (GIF of video) toevoegen of het gebruik van emoji’s in je tekst. Een afbeelding plaatsen met tekst valt ook meer op maar pas op dat je niet te veel tekst plaats in je afbeelding. Facebook plaatst een afbeelding met meer dan 20% tekst lager waardoor ook de advertentie minder vertoningen krijgt. Zorg er dus voor dat je een authentieke afbeelding plaatst en niet onnodig veel tekst erin plaatst.

5. Gericht op direct verkopen

Mensen willen vaak eerst bekend worden met het product of dienst. Daarom is het van belang dat je niet gelijk voor de verkoop gaat maar voor het halen van klanten op de lange termijn. Laat bijvoorbeeld eerst zien welke expertise je hebt of hoe goed jouw assortiment of diensten zijn. Dit kan je doen door je kennis te delen en je product of diensten te introduceren door middel van video’s of korte artikelen te linken. Wanneer je dit hebt gedaan, kan je een verkoop advertentie creëren en dit richten naar de mensen die jouw video hebben bekeken of eventueel op het artikel naar je website hebben geklikt. Wanneer je zo gericht te werk gaat, zal je zien dat je meer resultaat boekt.

Onze belangrijkste tip is dat je zeker moet testen met je advertenties. Probeer het op verschillende manieren opvallend te maken, splits je doelgroep op en experimenteer! Houdt er rekening mee dat dat je succes boekt op de lange termijn dus wees consistent en geduldig.

Business model canvas

De blauwdruk voor succesvol ondernemen Als ondernemer bevind je je in een voortdurend veranderende omgeving waarin het cruciaal is om je bedrijfsstrategieën te optimaliseren en aan te passen. Veel bedrijven gebruiken graag de bekende SWOT-Analyse voor het bepalen van...

SWOT Analyse: voorbeelden en uitleg

De kracht van SWOT analyse voor ondernemers Als ondernemer ben je voortdurend bezig met het nemen van belangrijke beslissingen die de koers van je bedrijf bepalen. Of je nu een start-up runt of een gevestigde ondernemer bent, het begrijpen en effectief toepassen van...

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek: Het geheim achter succesvolle bedrijven Klanttevredenheid is de levensader van elk bedrijf. Tevreden klanten zijn niet alleen loyaler, maar ze kunnen ook fungeren als ambassadeurs die positieve mond-tot-mondreclame genereren. Om te...

CEO betekenis, rol en verantwoordelijkheden

Een CEO (Chief Executive Officer) is een belangrijke positie binnen een bedrijf. In dit artikel zullen we de CEO betekenis uitlichten en rol van een CEO verkennen, inclusief de verantwoordelijkheden, het verschil tussen een CEO en een CFO, het verschil tussen een CEO...

De perfecte domeinnaam, bestaat het nog?

Wil jij een fantastische domeinnaam voor je bedrijf, maar weet je niet waar te beginnen? Geen paniek! Het bedenken van een sterke domeinnaam is als het vinden van een naald in een hooiberg, maar dan zonder het stekenrisico. Misschien heb je al uren of dagen gepiekerd,...

10+ beste boekhoudprogramma’s voor starters

Boekhouden, factureren en uren registreren: het zijn niet de leukste klusjes als ondernemer. Gelukkig zijn er genoeg boekhoudprogramma's die het allemaal een stuk makkelijker maken. Hieronder vind je de leukste programma's op een rijtje, inclusief hun voordelen en...

Do’s en dont’s van LinkedIn

LinkedIn is een krachtig platform om zowel jezelf als je bedrijf zichtbaar te maken bij je doelgroep en tevens je netwerk uit te breiden. Daarom geven wij wat praktische tips van wat de do’s en dont’s zijn zodat jij het maximale uit LinkedIn kan halen. De do’s van...

Hashtagonderzoek: zo vind je de juiste hashtags

Wat zijn hashtags? Een hashtag (#) zie je vaak onderaan een bericht of in de tekst op social media. Soms zie je complete lappen tekst aan hashtags bij berichten. Maar wat is nu het nut van deze tags en waar kun je ze zelf voor gebruiken? We leggen je uit hoe je zelf...

10 tips om jouw website te verbeteren!

Wij hebben 10 praktische tips voor je verzameld waarmee je jouw website kunt verbeteren. Of het nu gaat om het versnellen van de laadtijd, het gebruik van sterke afbeeldingen of het creëren van een duidelijke navigatie, met deze tips kun je ervoor zorgen dat jouw...

De Facebook-pixel: Wat is het en wat kun je er mee?

We hebben allemaal wel eens gehoord van de Facebook Pixel, maar wat is het eigenlijk? In de meest eenvoudige bewoordingen is de Facebook Pixel een stukje code dat je op je website plaatst. Het volgt de interacties van gebruikers op je website en rapporteert deze terug...

5 Super Tips om te knallen met jouw bedrijfspagina op Instagram!

Instagram is een van de meest gebruikte social media-platforms ter wereld, met miljoenen actieve gebruikers. Voor bedrijven biedt Instagram een unieke kans om hun merk te promoten en hun doelgroep te bereiken. Hier zijn vijf super tips om jouw bedrijfspagina op...

Succesvolle Tips Voor Jouw Social Media Strategie: Hoe Je Jouw Volgers Veroverd

Als het gaat om social media, kan het een ware jungle lijken. Welk platform moet je gebruiken? Hoe moet je jouw content creëren? Hoe vaak moet je posten? En wat is de beste manier om jouw volgers te laten groeien? Maar geen zorgen, wij hebben hier de ultieme gids voor...

Interessante content voor jouw website? Sure thing!

Een website zonder interessante content is als een menukaart zonder gerechten: het nodigt niet uit en je verlaat al snel het restaurant. Daarom is het belangrijk om als bedrijf interessante content te bieden aan je bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw content...

Gerelateerde artikelen

Business model canvas

Business model canvas

De blauwdruk voor succesvol ondernemen Als ondernemer bevind je je in een voortdurend veranderende omgeving waarin het cruciaal is om je bedrijfsstrategieën te optimaliseren en aan te passen. Veel bedrijven gebruiken graag de bekende SWOT-Analyse voor het bepalen van...

SWOT Analyse: voorbeelden en uitleg

SWOT Analyse: voorbeelden en uitleg

De kracht van SWOT analyse voor ondernemers Als ondernemer ben je voortdurend bezig met het nemen van belangrijke beslissingen die de koers van je bedrijf bepalen. Of je nu een start-up runt of een gevestigde ondernemer bent, het begrijpen en effectief toepassen van...

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek: Het geheim achter succesvolle bedrijven Klanttevredenheid is de levensader van elk bedrijf. Tevreden klanten zijn niet alleen loyaler, maar ze kunnen ook fungeren als ambassadeurs die positieve mond-tot-mondreclame genereren. Om te...

CEO betekenis, rol en verantwoordelijkheden

CEO betekenis, rol en verantwoordelijkheden

Een CEO (Chief Executive Officer) is een belangrijke positie binnen een bedrijf. In dit artikel zullen we de CEO betekenis uitlichten en rol van een CEO verkennen, inclusief de verantwoordelijkheden, het verschil tussen een CEO en een CFO, het verschil tussen een CEO...

De perfecte domeinnaam, bestaat het nog?

De perfecte domeinnaam, bestaat het nog?

Wil jij een fantastische domeinnaam voor je bedrijf, maar weet je niet waar te beginnen? Geen paniek! Het bedenken van een sterke domeinnaam is als het vinden van een naald in een hooiberg, maar dan zonder het stekenrisico. Misschien heb je al uren of dagen gepiekerd,...