LinkedIn is een krachtig platform om zowel jezelf als je bedrijf zichtbaar te maken bij je doelgroep en tevens je netwerk uit te breiden. Daarom geven wij wat praktische tips van wat de do’s en dont’s zijn zodat jij het maximale uit LinkedIn kan halen.
De do’s van LinkedIn?
Houd je LinkedIn pagina up to date
Je LinkedIn profiel is een belangrijke tool om informatie te delen. Het is belangrijk dat alle informatie en gegevens up to date zijn zodat profielbezoekers voorzien zijn van de juiste informatie. Denk onder andere aan een actuele profielfoto, contactgegevens, eventuele updates met nieuwe projecten of prijzen enzovoorts.
Maak gebruik van zoekwoorden
Maak gebruik van de juiste zoekwoorden. Niet alleen zoekmachines zoals Google maar ook LinkedIn pikt zoekwoorden op. Gebruik daarom de zoekwoorden waar je (potentiële) klanten op zoeken in je LinkedIn profiel zodat je beter vindbaar wordt.
Post regelmatig nieuwe content
Wees actief en post regelmatig zodat mensen je niet vergeten. Deel relevante maar ook interessante content voor je netwerk. Bedenk hierbij altijd goed wat de toegevoegde waarde is van jouw post en of mensen er aandacht aan zouden besteden.
Houd het professioneel en zakelijk
Vergeet niet dat LinkedIn een zakelijk platform is. Plaats er dus geen (persoonlijke) berichten op zoals je dat op andere sociale media platformen zou doen. Deel alleen zakelijke informatie met een persoonlijke noot.
Maak connecties
Wees niet bang om connecties te maken. LinkedIn biedt namelijk vele kansen om klanten te vinden of eventuele samenwerkingen. Zorg er dus voor dat je connecties maakt met potentiële klanten en interessante mensen.
Wat zijn de dont’s van LinkedIn?
Naast de do’s zijn er natuurlijk ook een aantal don’ts op LinkedIn. Lees snel verder voor de meest gemaakte fouten op LinkedIn.
Je connecties spammen
Niets vervelender dan spam berichten in je inbox. Wanneer je spamberichten stuurt naar je connecties is er een grote kans dat deze connecties zich gaan irriteren en in het ergste geval kunnen ze je verwijderen. Het is belangrijk om goede zakenrelaties te onderhouden dus wees zuinig op je netwerk en verstuur geen spam als privébericht.
De tijdlijn vol spammen
Het is belangrijk om regelmatig te posten zodat je onder de aandacht blijft maar vermijd spammen. Je kan actief blijven door eens per dag te posten maar geen 5 posts op een dag. Plaats alleen de meest belangrijke of waardevolle berichten zodat je netwerk niet overdonderd wordt. Je kan gebruik maken van LinkedIn Stories voor andere berichten.
Niet werkende links plaatsen
Het gebeurt nog regelmatig dat er een post geplaatst wordt maar dat de link niet goed werkt. Controleer dus altijd of je link goed werkt wanneer je dit toevoegt in je bericht. Er is namelijk niets vervelender dan een kapotte link of een verkeerde webpagina.
LinkedIn berichten gebruiken als verkoopkanaal
Je wil natuurlijk je bedrijf presenteren op LinkedIn maar promoot niet alleen je producten of diensten om te verkopen. Ook dit kunnen mensen ervaren als spam en daar houdt niemand van. Probeer daarom ook bijvoorbeeld kennis te delen dat relevant is voor je netwerk en klanten.
Reacties negeren
Blijf je LinkedIn berichten goed monitoren. Als iemand de moeite doet om een reactie te plaatsen onder een post of een vraag stellen, zorg er dan voor dat je een reactie teruggeeft. Door de kleine interacties kunnen er waardevolle relaties ontstaan.