Een hashtag (#) zie je vaak onderaan een bericht of in de tekst op social media. Soms zie je complete lappen tekst aan hashtags bij berichten. Maar wat is nu het nut van deze tags en waar kun je ze zelf voor gebruiken? We leggen je uit hoe je zelf aan de slag gaat met een hashtagonderzoek.
Er bestaan verschillende soorten hashtags die je kunt gebruiken voor jouw post. We leggen kort uit wat de verschillen zijn, zodat je hiermee rekening kunt houden in jouw onderzoek.
Wanneer je op zoek gaat naar geschikte hashtags, denk je vast des te groter het bereik des te beter. Helaas is niets minder waar. Deze hashtags worden zó vaak gebruikt dat jouw bericht binnen een mum van tijd al verdwenen is tussen alle andere berichten. Hier zul je dus niet veel mee bereiken.
Onder deze categorie vallen hashtags van een bereik kleiner dan 500.000. Bij hashtags met een kleiner bereik zal jou bericht minder snel ‘ondersneeuwen’. Houd bij het uitkiezen van hashtags ook vooral rekening met de relevantie. Een hashtag met een hoge relevantie en een klein bereik zal waarschijnlijk waardevoller zijn dan een hashtag met lage relevantie met een groot bereik.
De naam zegt het al, deze hebben te maken met jouw branche. Het bereik van deze hashtags is zeer waardevol. Gebruikers zijn namelijk geïnteresseerd in hetzelfde onderwerp als het onderwerp van jouw bericht. Zo verhoog je het bereik bij mensen die interesse hebben in jouw bedrijf.
Denk hierbij aan je bedrijfsnaam, merk of slogan. Dit kunnen bijvoorbeeld hashtags zijn die horen bij een actie, event of beweging. Zo creëer je een onderwerp om over te posten en te delen. Daarnaast is het natuurlijk ook een stukje gratis reclame.
Effectief gebruik maken van hashtags kan leiden tot een groter bereik, meer volgers en een hogere betrokkenheid. Het is dus zonde om het gebruik van hashtags niet mee te nemen in jouw social media strategie. Door een kleine toevoeging kun je jouw social media kanalen eenvoudig laten groeien. Zorg voor een goede voorbereiding met een hashtagonderzoek.
Het ontdekken van je perfecte hashtags is het doel van een hashtagonderzoek. We helpen je middels verschillende eenvoudige stappen tot jouw perfecte hashtags.
Bepaal welke soort hashtag het beste bij jouw doel past. Ga je voor een branche hashtag, groot of klein bereik of een zelfbedachte hashtag? Je bereikt vaak het meeste met een mix tussen deze soorten. Probeer hierbij vooral te bedenken: ‘Bereik ik hiermee de groep die ik wil bereiken?’
Bekijk je post en eventueel bijbehorende foto. Bedenk welke hashtags van waarde zijn voor jouw onderwerp. Kijk hierbij ook vooral naar andere berichten (van concurrenten) over dit onderwerp en haal hier inspiratie uit. Schrijf gerust alles op wat jij denkt dat relevant is.
Nu je een lijst met relevante hashtags hebt opgesteld, ga je kijken naar het bereik. Er bestaan verschillende tools om dit te achterhalen, bijvoorbeeld TagsFinder. Zoek op ‘hashtag checker‘ en je vind van alles. Streep hashtags met een gigantisch bereik weg, zoals eerder beschreven bereik je hier waarschijnlijk weinig mee.
Berichten met een hoge betrokkenheid (likes, reacties en deelacties) worden beter gewaardeerd door het algoritme. Het is daarom ook belangrijk om te kijken naar de betrokkenheid van andere berichten met deze hashtag. Is er nauwelijks betrokkenheid bij deze hashtag? Dan kun je deze ook beter weglaten.
Op instagram geldt een maximum van 30 hashtags per bericht. Voor Facebook raden we maximaal 2 hashtags per bericht aan, omdat het ‘spammen’ met hashtags wordt afgestraft. Op LinkedIn is dit 3 tot 5 hashtags. De meningen verschillen over hoeveel hashtags je het beste kunt gebruiken. Ons advies is dat je vooral zelf moet uitproberen wat voor jou goed werkt.
Om het wat makkelijker te maken: noteer de hashtags in de notitie-app van je telefoon. Zo hoef je niet elke keer jouw hashtagonderzoek erbij te pakken en de hashtags over te typen.
LinkedIn is een krachtig platform om zowel jezelf als je bedrijf zichtbaar te maken bij je doelgroep en tevens je netwerk uit te breiden. Daarom geven wij wat praktische tips..
Lees meer‘Adverteren op Facebook werkt niet voor mijn bedrijf!’ Herken jij jezelf hierin? Dan kan dit artikel je wellicht op weg helpen. Facebookadvertenties kunnen effectief bijdragen aan de groei van je..
Lees meerWat is Facebook en Instagram shopping? Zowel Instagram als Facebook zijn vrijwel onmisbaar voor jou als ondernemer. Zeker als je je bedenkt dat er dagelijks 500 miljoen actieve Instagram gebruikers..
Lees meerGrote kans dat je er al iets over hebt gehoord of uitnodigingen langs hebt zien komen. Een nieuw Social media platform genaamd Clubhouse doet zijn opmars. Maar wat is Clubhouse..
Lees meerAan de slag met jouw social media In dit handboek geven we jou de basis voor jouw social media strategie. Je wordt aan het denken gezet over de doelen van..
Lees meer