De meest gemaakte fouten bij Facebook Advertenties | Start Met Gemak

De meest gemaakte fouten bij Facebook Advertenties

terug

‘Adverteren op Facebook werkt niet voor mijn bedrijf!’ Herken jij jezelf hierin? Dan kan dit artikel je wellicht op weg helpen.

Facebookadvertenties kunnen effectief bijdragen aan de groei van je onderneming wanneer je het goed inzet. Toch zijn ondernemers zich vaak niet bewust van de kleine foutjes die ze begaan wanneer ze aan de slag gaan met het adverteren op Facebook waardoor ze niet het gewenste resultaat behalen.

Om ervoor te zorgen dat jij het maximale uit je advertenties kunt halen, hebben wij de 5 meest gemaakte fouten bij het adverteren op Facebook op een rij gezet.

 

1. Verkeerde advertentiedoel gekozen

Bij het opzetten van een Facebookcampagne begin je altijd met het kiezen van een campagnedoelstelling. Facebook geeft je de keuze uit drie categorieën: bekendheid, overweging, conversie. Binnen de categorieën zijn er verschillende opties.

Het is belangrijk dat je de juiste doelstelling kiest. Dit is omdat er aan de hand van de gekozen doelstelling, Facebook ervoor zorgt dat de advertenties zichtbaar worden gemaakt bij gebruikers waarvan de kans het grootst is dat de gewenste actie zal worden uitgevoerd. Daarnaast krijg je eenvoudig de kosten per resultaat te zien. Daardoor kun je snel zien bij welke doelgroep de advertentie het beste werkt en bij welke niet.

 

2. Adverteren zonder strategie

Zonder of met een onduidelijke strategie, zal je adverteren niet het gewenste resultaten leveren. Een strategie hoeft niet ingewikkeld te zijn. Afhankelijk van wat je wil bereiken, kan je een strategie creëren. Hiermee wordt bedoeld dat je goed nagaat welke stappen je klant doorloopt voordat diegene een aankoop maakt. Aan de hand daarvan kan je een strategie maken; van het introduceren van je bedrijfsmerk tot aan conversie.

 

3. Advertenties gericht op een onduidelijke doelgroep

Het bepalen van de doelgroep is een van de belangrijkste onderdelen bij het adverteren op Facebook. Een veelvoorkomende fout is dat er in een advertentie te veel interesses en kenmerken worden geselecteerd waardoor de doelgroep juist te groot wordt. Zo weet je niet wat wel of niet werkt voor je advertentie. Het is dus niet de bedoeling om alle kenmerken en interesses van je ideale klant in een doelgroep te plaatsen. Het is verstandiger om dat op te splitsen in meerdere doelgroepen zodat je beter kunt inzien wat wel en niet werkt voor je advertentie.

 

4. Onopvallende advertentie

Wanneer je adverteert op Facebook concurreer je niet alleen met directe concurrenten maar met iedereen die zich om je doelgroep heen adverteert. Wanneer een Facebook-gebruiker de app opent, wordt diegene gebombardeerd met duizenden berichten. Daardoor is de kans groot dat ze gewoon door scrollen wanneer het niet interessant is.

Het is van belang om je advertentie zo opvallend mogelijk te maken zodat je de aandacht van je (potentiele) klant wint. De advertentie kan je opvallend maken door bijvoorbeeld felle kleuren te gebruiken, titels in hoofdletters te plaatsen, een bewegend beeld (GIF of video) toevoegen of het gebruik van emoji’s in je tekst. Een afbeelding plaatsen met tekst valt ook meer op maar pas op dat je niet te veel tekst plaats in je afbeelding. Facebook plaatst een afbeelding met meer dan 20% tekst lager waardoor ook de advertentie minder vertoningen krijgt. Zorg er dus voor dat je een authentieke afbeelding plaatst en niet onnodig veel tekst erin plaatst.

 

5. Gericht op direct verkopen

Mensen willen vaak eerst bekend worden met het product of dienst. Daarom is het van belang dat je niet gelijk voor de verkoop gaat maar voor het halen van klanten op de lange termijn. Laat bijvoorbeeld eerst zien welke expertise je hebt of hoe goed jouw assortiment of diensten zijn. Dit kan je doen door je kennis te delen en je product of diensten te introduceren door middel van video’s of korte artikelen te linken. Wanneer je dit hebt gedaan, kan je een verkoop advertentie creëren en dit richten naar de mensen die jouw video hebben bekeken of eventueel op het artikel naar je website hebben geklikt. Wanneer je zo gericht te werk gaat, zal je zien dat je meer resultaat boekt.

Onze belangrijkste tip is dat je zeker moet testen met je advertenties. Probeer het op verschillende manieren opvallend te maken, splits je doelgroep op en experimenteer! Houdt er rekening mee dat dat je succes boekt op de lange termijn dus wees consistent en geduldig.

 

Wij helpen je op weg

Heb je hulp nodig met de sociale media voor jouw onderneming? Wij helpen je graag op weg! Neem contact met ons op en wij denken met je mee.

Meer over dit onderwerp:

Tips & Tricks

Do’s en dont’s van LinkedIn

LinkedIn is een krachtig platform om zowel jezelf als je bedrijf zichtbaar te maken bij je doelgroep en tevens je netwerk uit te breiden. Daarom geven wij wat praktische tips..

Lees meer
Tips & Tricks

E-commerce: Instagram en Facebook shopping

Wat is Facebook en Instagram shopping? Zowel Instagram als Facebook zijn vrijwel onmisbaar voor jou als ondernemer. Zeker als je je bedenkt dat er dagelijks 500 miljoen actieve Instagram gebruikers..

Lees meer
Tips & Tricks

Wat is Clubhouse en wat kun je ermee?

Grote kans dat je er al iets over hebt gehoord of uitnodigingen langs hebt zien komen. Een nieuw Social media platform genaamd Clubhouse doet zijn opmars. Maar wat is Clubhouse..

Lees meer

Aan de slag met social media

Aan de slag met jouw social media In dit handboek geven we jou de basis voor jouw social media strategie. Je wordt aan het denken gezet over de doelen van..

Lees meer
Tips & Tricks

Hashtagonderzoek: zo vind je de juiste hashtags

Wat zijn hashtags? Een hashtag (#) zie je vaak onderaan een bericht of in de tekst op social media. Soms zie je complete lappen tekst aan hashtags bij berichten. Maar..

Lees meer