Kledinglijn beginnen
Wat tof dat je interesse hebt in je eigen kledinglijn beginnen! Met je eigen kledinglijn kun je creativiteit en passie kwijt en heb je natuurlijk veel vrijheid. Je kunt de werkzaamheden immers vanaf elke locatie uitvoeren. Dat is voor velen een reden om een kledinglijn te beginnen. Om vanaf nul te starten met je kledinglijn is natuurlijk spannend. Maar daar helpen we je graag bij!
Net als elke andere startende ondernemer kom je met een eigen kledinglijn ook uitdagingen tegen. In dit artikel nemen we je stap voor stap mee in alles waar je mee aan moet denken bij het beginnen van een kledinglijn.
Stap 1: Eigen merk beginnen
De eerste stap is het beginnen van een eigen merk. Daarbij hoort het bedenken van een merknaam. Zorg ervoor dat deze uniek, herkenbaar, leesbaar en duidelijk is. Daarnaast is het handig om te checken of er een bijpassende domeinnaam bestaat (www.domeinnaam.nl) voor jouw merk. Zo zorg je ervoor dat jouw merknaam vindbaar is voor gebruikers. Dat check je eenvoudig via www.sidn.nl. Jouw eigen merk beginnen? Vergeet dan niet om jouw merk in te schrijven bij de KVK (Kamer van Koophandel).
Stap 2: Eigen logo kledinglijn maken
Na het bedenken van je merknaam ga je aan de slag met het bedenken van een logo voor jouw kledinglijn. Een logo dient uit te stralen waar je voor staat. Wil je bijvoorbeeld exclusiviteit uitstralen met je merk? Dan is het van belang om dit ook met het logo uit te stralen. Je logo vormt immers de basis voor andere marketinguitingen.
Stap 3: Eigen kledinglijn webshop beginnen
Ben je klaar met het ontwerpen en ontwikkelen van je eigen kledinglijn? Dan wordt het tijd om te starten met de verkoop. Je kunt je eigen kledinglijn verkopen via andere kanalen als winkels of webshops. Of je gaat je eigen kledinglijn webshop beginnen.
Stap 4: Breng jouw kledinglijn onder de aandacht
Als laatste is het van belang om jouw kledinglijn onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Er zijn veel verschillende manieren om dat te doen. Hierbij kun je denken aan advertenties op Facebook, Instagram of Google. Daarnaast zou je gebruik kunnen maken van (micro)influencers, deel jouw producten uit en vraag of ze jouw product willen promoten. We denken graag met je mee!