Hoe start ik met marketing?

vrijdag 3 maart, 2023

Marketing en ondernemerschap zijn nauwsluitend aan elkaar gekoppeld. Hoe goed jouw product of dienst ook is, zonder naamsbekendheid en de juiste marketingactiviteiten zal het niet ver komen. Met de volgende tips kun jij als (startende) ondernemer aan de slag met marketing voor jouw bedrijf.

Onderzoek je doelgroep

Voordat je gaat starten met marketing is het van belang om jouw doelgroep duidelijk in kaart te brengen. Je moet weten wie je klanten zijn, welke behoeften zij hebben en vooral hoe je hen kunt bereiken. Zo kan jij je marketingactiviteiten aanpassen op je doelgroep. Door antwoorden te zoeken op de volgende vragen kan je inzichten krijgen over jouw doelgroep en relevante boodschappen creëren voor hen.

  • Wat is mijn belangrijkste doelgroep?
  • Welke behoeften hebben mijn potentiële klanten? En hoe kan ik hen bereiken?
  • Hoe kan ik een langdurige relatie opbouwen?
  • Wat waarderen klanten bij mijn dienst of product?

 Tip: leg deze vragen voor aan zowel potentiële als huidige klanten!

Stel concrete doelen op

Vaak zijn ondernemers doeners en willen zij direct actie. Daardoor wordt de belangrijkste stap regelmatig vergeten: het opstellen van doelen. Zoek uit wat je met je marketingactiviteiten wil en ook kunt bereiken. Wil jij nieuwe klanten werven? Het bestaansrecht van jouw onderneming vaststellen en naamsbekendheid vergroten? Of het bestaande klantenbestand aansporen tot nieuwe aankopen?

Met behulp van SMART kan jij je doelen concreet formuleren. SMART staat voor het volgende:

Specifiek: Wat wil je bereiken? En waarom? Wie zijn erbij betrokken?
Meetbaar: Hoeveel moet er gedaan worden? Hoe meet je dat?
Acceptabel: Is het doel logisch vanuit je werkzaamheden?
Realistisch: Zijn de stappen die je moet nemen haalbaar? Heb je voldoende kennis?
Tijdsgebonden: Op welk termijn wil je je doelen realiseren?

Een voorbeeld kan zijn: ‘Verhoog het websiteverkeer naar 80 bezoekers per dag door drie keer per week relevante blogberichten te posten en te promoten op Facebook en Instagram gedurende de komende 6 maanden.’

Bepaal jouw marketingbudget

Zorg ervoor dat je aan de hand van jouw concrete doelen en strategieën een juist marketingbudget vaststelt. Denk dus bij iedere uitgave na over wat je wil terugverdienen in onder andere omzet, naamsbekendheid en/of imagoverbetering. Zoek uit wat de marketingactiviteiten kosten zijn die je wil uitvoeren en hoe je dit efficiënt kunt inzetten binnen je budget.

Marketingactiviteiten

Om te starten met marketing zijn er verschillende activiteiten die je kan uitvoeren. Lees hieronder welke essentieel én gunstig zijn voor jou als (startende) ondernemer.

Huisstijl

De manier waarop jouw bedrijf zich naar buiten presenteert noemen we de huisstijl. De visuele presentatie zoals de logo, website, eventuele visitekaartjes of folders zijn essentieel voor herkenbaarheid. Dit hoort professioneel uit te zien en een boodschap over te brengen over de identiteit van het bedrijf.

Sociale media

Sociale mediakanalen zijn haast niet meer te missen voor iedere ondernemer dus ook voor jou. Of je nou een particulier of zakelijk doelgroep hebt, iedereen zit op sociale media. Wanneer je stap 1 hebt uitgevoerd, weet jij welke sociale mediakanalen relevant zijn voor jouw doelgroep en kan jij gerichter adverteren. Ook is het van belang om de inhoud van je sociale mediakanalen aan te sluiten op de interesses van jouw doelgroep.

Promoot dus niet met alleen als doel om jouw product of dienst te verkopen. Post ook relevante trends binnen jouw vakgebied waar jouw doelgroep zich mee bezig houdt. Last but not least, wees interactief en consistent!

Netwerken

Een andere stap is om slim je netwerk in te zetten, afhankelijk van jouw doelstelling. Een netwerkbijeenkomst kan jouw waardevolle contacten opleveren.  Ook kan je veel succes boeken door bijvoorbeeld een samenwerking aan te gaan met andere bedrijven (zoals: jouw producten afgeprijsd aan te bieden met andere producten). Of een sponsorship aangaan bij een vereniging om zichtbaarheid te vergroten. Het kost niet veel én zorgt voor een vliegende start.

Openen van een Pop-up store

Het openen van een pop-up store is een strategie die steeds meer aan populariteit wint onder startende ondernemers, en met goede reden. Deze tijdelijke winkelconcepten bieden een unieke kans om een merk in de markt te zetten, producten te testen, en directe feedback...

Business model canvas

De blauwdruk voor succesvol ondernemen Als ondernemer bevind je je in een voortdurend veranderende omgeving waarin het cruciaal is om je bedrijfsstrategieën te optimaliseren en aan te passen. Veel bedrijven gebruiken graag de bekende SWOT-Analyse voor het bepalen van...

Belastingdienst Zakelijk, jouw portaal voor zakelijke belasting

De Belastingdienst, een begrip in Nederland, speelt een cruciale rol in het financiële landschap van het land. Of je nu gaat starten met een onderneming, of al ingeschreven staat als zelfstandige ondernemer bent of een bedrijf runt, je zult ongetwijfeld te maken...

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek: Het geheim achter succesvolle bedrijven Klanttevredenheid is de levensader van elk bedrijf. Tevreden klanten zijn niet alleen loyaler, maar ze kunnen ook fungeren als ambassadeurs die positieve mond-tot-mondreclame genereren. Om te...

Welke rechtsvorm past bij jou?

Een rechtsvorm is niets meer dan de juridische vorm van je bedrijf. Het bepaalt welke verplichtingen je hebt en hoe het zit met de hoogte van aansprakelijkheid. Sommige vormen zijn namelijk aansprakelijk voor schulden en anderen niet. Klinkt als een flinke...

Wat staat er in een ondernemingsplan

Je hebt besloten om de wereld te veroveren met jouw ideeën en een eigen bedrijf te starten? Fantastisch! Maar voordat je een imperium kunt opbouwen, moet je eerst een ondernemingsplan opstellen. Geen idee waar je moet beginnen? Geen zorgen, we got you covered....

Hoe maak je een marketingplan

Marketing, een activiteit die nodig is om je product of dienst onder de aandacht te brengen bij (potentiële) klanten, klinkt als een vreselijke klus. Maar het is juist een feest! Het is een manier om je dromen waar te maken en de wereld te laten zien wat jij in huis...

5 stappen naar een positief bedrijfsimago

Wat is bedrijfsimago? Het imago van een bedrijf is de reputatie die het heeft in de ogen van het publiek. Het is wat mensen denken en voelen wanneer ze aan een bepaald bedrijf denken. Het is belangrijk omdat het een grote impact kan hebben op het succes van een...

Eigen kledinglijn beginnen [Stappenplan]

Kledinglijn beginnen Wat tof dat je interesse hebt in je eigen kledinglijn beginnen! Met je eigen kledinglijn kun je creativiteit en passie kwijt en heb je  natuurlijk veel vrijheid. Je kunt de werkzaamheden immers vanaf elke locatie uitvoeren. Dat is voor...

Start met het bepalen van je doelgroep

Als startende ondernemer is het essentieel om je doelgroep te bepalen. Het zorgt ervoor dat je een duidelijk beeld hebt over wie je potentiële klanten zijn en wat hun behoeften zijn. Waardoor jij je product of dienst kunt blijven verbeteren en aanpassen. Daarnaast...

Hoe versterk je klantenbinding?

Het binnenhalen van nieuwe klanten is voor de meeste ondernemers een prioriteit, logisch toch? Helaas wordt het opbouwen van een relatie met huidige klanten wel eens vergeten. Klantenbinding is belangrijk voor de stabiliteit en groei van je bedrijf. We geven je...

Eigen bedrijf starten

Het starten van een eigen onderneming kan een spannend en uitdagend proces zijn, maar het kan ook een van de meest lonende ervaringen zijn die je ooit zult hebben. Het starten van een onderneming kan een kans zijn om je eigen baas te zijn, je eigen ideeën en visie te...

5 low budget marketingtips voor startende ondernemers

Hey daar, startende ondernemer! Dus jij hebt een briljant idee, een fantastisch product of een dienst waarvan je weet dat het de wereld zal veranderen? Geweldig! Maar hoe krijg je nu de wereld zo ver om jouw bedrijf op te merken? Geen zorgen, je hoeft niet direct een...

Gerelateerde artikelen

Openen van een Pop-up store

Openen van een Pop-up store

Het openen van een pop-up store is een strategie die steeds meer aan populariteit wint onder startende ondernemers, en met goede reden. Deze tijdelijke winkelconcepten bieden een unieke kans om een merk in de markt te zetten, producten te testen, en directe feedback...

Business model canvas

Business model canvas

De blauwdruk voor succesvol ondernemen Als ondernemer bevind je je in een voortdurend veranderende omgeving waarin het cruciaal is om je bedrijfsstrategieën te optimaliseren en aan te passen. Veel bedrijven gebruiken graag de bekende SWOT-Analyse voor het bepalen van...

Belastingdienst Zakelijk, jouw portaal voor zakelijke belasting

Belastingdienst Zakelijk, jouw portaal voor zakelijke belasting

De Belastingdienst, een begrip in Nederland, speelt een cruciale rol in het financiële landschap van het land. Of je nu gaat starten met een onderneming, of al ingeschreven staat als zelfstandige ondernemer bent of een bedrijf runt, je zult ongetwijfeld te maken...

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek: Het geheim achter succesvolle bedrijven Klanttevredenheid is de levensader van elk bedrijf. Tevreden klanten zijn niet alleen loyaler, maar ze kunnen ook fungeren als ambassadeurs die positieve mond-tot-mondreclame genereren. Om te...

Welke rechtsvorm past bij jou?

Welke rechtsvorm past bij jou?

Een rechtsvorm is niets meer dan de juridische vorm van je bedrijf. Het bepaalt welke verplichtingen je hebt en hoe het zit met de hoogte van aansprakelijkheid. Sommige vormen zijn namelijk aansprakelijk voor schulden en anderen niet. Klinkt als een flinke...