Marketing en ondernemerschap zijn nauwsluitend aan elkaar gekoppeld. Hoe goed jouw product of dienst ook is, zonder naamsbekendheid en de juiste marketingactiviteiten zal het niet ver komen. Met de volgende tips kun jij als (startende) ondernemer aan de slag met marketing voor jouw bedrijf.
Onderzoek je doelgroep
Voordat je gaat starten met marketing is het van belang om jouw doelgroep duidelijk in kaart te brengen. Je moet weten wie je klanten zijn, welke behoeften zij hebben en vooral hoe je hen kunt bereiken. Zo kan jij je marketingactiviteiten aanpassen op je doelgroep. Door antwoorden te zoeken op de volgende vragen kan je inzichten krijgen over jouw doelgroep en relevante boodschappen creëren voor hen.
- Wat is mijn belangrijkste doelgroep?
- Welke behoeften hebben mijn potentiële klanten? En hoe kan ik hen bereiken?
- Hoe kan ik een langdurige relatie opbouwen?
- Wat waarderen klanten bij mijn dienst of product?
Tip: leg deze vragen voor aan zowel potentiële als huidige klanten!
Stel concrete doelen op
Vaak zijn ondernemers doeners en willen zij direct actie. Daardoor wordt de belangrijkste stap regelmatig vergeten: het opstellen van doelen. Zoek uit wat je met je marketingactiviteiten wil en ook kunt bereiken. Wil jij nieuwe klanten werven? Het bestaansrecht van jouw onderneming vaststellen en naamsbekendheid vergroten? Of het bestaande klantenbestand aansporen tot nieuwe aankopen?
Met behulp van SMART kan jij je doelen concreet formuleren. SMART staat voor het volgende:
Specifiek: Wat wil je bereiken? En waarom? Wie zijn erbij betrokken? |
Meetbaar: Hoeveel moet er gedaan worden? Hoe meet je dat? |
Acceptabel: Is het doel logisch vanuit je werkzaamheden? |
Realistisch: Zijn de stappen die je moet nemen haalbaar? Heb je voldoende kennis? |
Tijdsgebonden: Op welk termijn wil je je doelen realiseren? |
Een voorbeeld kan zijn: ‘Verhoog het websiteverkeer naar 80 bezoekers per dag door drie keer per week relevante blogberichten te posten en te promoten op Facebook en Instagram gedurende de komende 6 maanden.’
Bepaal jouw marketingbudget
Zorg ervoor dat je aan de hand van jouw concrete doelen en strategieën een juist marketingbudget vaststelt. Denk dus bij iedere uitgave na over wat je wil terugverdienen in onder andere omzet, naamsbekendheid en/of imagoverbetering. Zoek uit wat de marketingactiviteiten kosten zijn die je wil uitvoeren en hoe je dit efficiënt kunt inzetten binnen je budget.
Marketingactiviteiten
Om te starten met marketing zijn er verschillende activiteiten die je kan uitvoeren. Lees hieronder welke essentieel én gunstig zijn voor jou als (startende) ondernemer.
Huisstijl
De manier waarop jouw bedrijf zich naar buiten presenteert noemen we de huisstijl. De visuele presentatie zoals de logo, website, eventuele visitekaartjes of folders zijn essentieel voor herkenbaarheid. Dit hoort professioneel uit te zien en een boodschap over te brengen over de identiteit van het bedrijf.
Sociale media
Sociale mediakanalen zijn haast niet meer te missen voor iedere ondernemer dus ook voor jou. Of je nou een particulier of zakelijk doelgroep hebt, iedereen zit op sociale media. Wanneer je stap 1 hebt uitgevoerd, weet jij welke sociale mediakanalen relevant zijn voor jouw doelgroep en kan jij gerichter adverteren. Ook is het van belang om de inhoud van je sociale mediakanalen aan te sluiten op de interesses van jouw doelgroep.
Promoot dus niet met alleen als doel om jouw product of dienst te verkopen. Post ook relevante trends binnen jouw vakgebied waar jouw doelgroep zich mee bezig houdt. Last but not least, wees interactief en consistent!
Netwerken
Een andere stap is om slim je netwerk in te zetten, afhankelijk van jouw doelstelling. Een netwerkbijeenkomst kan jouw waardevolle contacten opleveren. Ook kan je veel succes boeken door bijvoorbeeld een samenwerking aan te gaan met andere bedrijven (zoals: jouw producten afgeprijsd aan te bieden met andere producten). Of een sponsorship aangaan bij een vereniging om zichtbaarheid te vergroten. Het kost niet veel én zorgt voor een vliegende start.