Hashtagonderzoek: zo vind je de juiste hashtags

vrijdag 3 maart, 2023

Wat zijn hashtags?

Een hashtag (#) zie je vaak onderaan een bericht of in de tekst op social media. Soms zie je complete lappen tekst aan hashtags bij berichten. Maar wat is nu het nut van deze tags en waar kun je ze zelf voor gebruiken? We leggen je uit hoe je zelf aan de slag gaat met een hashtagonderzoek.

Verschillende soorten hashtags

Er bestaan verschillende soorten hashtags die je kunt gebruiken voor jouw post. We leggen kort uit wat de verschillen zijn, zodat je hiermee rekening kunt houden in jouw onderzoek.

Hashtags met een groot bereik

Wanneer je op zoek gaat naar geschikte hashtags, denk je vast des te groter het bereik des te beter. Helaas is niets minder waar. Deze hashtags worden zó vaak gebruikt dat jouw bericht binnen een mum van tijd al verdwenen is tussen alle andere berichten. Hier zul je dus niet veel mee bereiken.

Hashtags met een kleiner bereik

Onder deze categorie vallen hashtags van een bereik kleiner dan 500.000. Bij hashtags met een kleiner bereik zal jou bericht minder snel ‘ondersneeuwen’. Houd bij het uitkiezen van hashtags ook vooral rekening met de relevantie. Een hashtag met een hoge relevantie en een klein bereik zal waarschijnlijk waardevoller zijn dan een hashtag met lage relevantie met een groot bereik.

Branche hashtags

De naam zegt het al, deze hebben te maken met jouw branche. Het bereik van deze hashtags is zeer waardevol. Gebruikers zijn namelijk geïnteresseerd in hetzelfde onderwerp als het onderwerp van jouw bericht. Zo verhoog je het bereik bij mensen die interesse hebben in jouw bedrijf.

Zelfbedachte hashtags

Denk hierbij aan je bedrijfsnaam, merk of slogan. Dit kunnen bijvoorbeeld hashtags zijn die horen bij een actie, event of beweging. Zo creëer je een onderwerp om over te posten en te delen. Daarnaast is het natuurlijk ook een stukje gratis reclame.

Wat kun je met hashtags?

Effectief gebruik maken van hashtags kan leiden tot een groter bereik, meer volgers en een hogere betrokkenheid. Het is dus zonde om het gebruik van hashtags niet mee te nemen in jouw social media strategie. Door een kleine toevoeging kun je jouw social media kanalen eenvoudig laten groeien. Zorg voor een goede voorbereiding met een hashtagonderzoek.

Hoe ontdek je de perfecte hashtags?

Het ontdekken van je perfecte hashtags is het doel van een hashtagonderzoek. We helpen je middels verschillende eenvoudige stappen tot jouw perfecte hashtags.

#1: Kies je soort hashtag

Bepaal welke soort hashtag het beste bij jouw doel past. Ga je voor een branche hashtag, groot of klein bereik of een zelfbedachte hashtag? Je bereikt vaak het meeste met een mix tussen deze soorten. Probeer hierbij vooral te bedenken: ‘Bereik ik hiermee de groep die ik wil bereiken?’

#2: Bedenk relevante hashtags

Bekijk je post en eventueel bijbehorende foto. Bedenk welke hashtags van waarde zijn voor jouw onderwerp. Kijk hierbij ook vooral naar andere berichten (van concurrenten) over dit onderwerp en haal hier inspiratie uit. Schrijf gerust alles op wat jij denkt dat relevant is.

#3: Onderzoek de waarde van hashtags

Nu je een lijst met relevante hashtags hebt opgesteld, ga je kijken naar het bereik. Er bestaan verschillende tools om dit te achterhalen, bijvoorbeeld TagsFinder. Zoek op ‘hashtag checker‘ en je vind van alles. Streep hashtags met een gigantisch bereik weg, zoals eerder beschreven bereik je hier waarschijnlijk weinig mee.

Berichten met een hoge betrokkenheid (likes, reacties en deelacties) worden beter gewaardeerd door het algoritme. Het is daarom ook belangrijk om te kijken naar de betrokkenheid van andere berichten met deze hashtag. Is er nauwelijks betrokkenheid bij deze hashtag? Dan kun je deze ook beter weglaten.

 #4: Aantal hashtags

Op instagram geldt een maximum van 30 hashtags per bericht. Voor Facebook raden we maximaal 2 hashtags per bericht aan, omdat het ‘spammen’ met hashtags wordt afgestraft. Op LinkedIn is dit 3 tot 5 hashtags. De meningen verschillen over hoeveel hashtags je het beste kunt gebruiken. Ons advies is dat je vooral zelf moet uitproberen wat voor jou goed werkt.

#5: Tips

Om het wat makkelijker te maken: noteer de hashtags in de notitie-app van je telefoon. Zo hoef je niet elke keer jouw hashtagonderzoek erbij te pakken en de hashtags over te typen.

Business model canvas

De blauwdruk voor succesvol ondernemen Als ondernemer bevind je je in een voortdurend veranderende omgeving waarin het cruciaal is om je bedrijfsstrategieën te optimaliseren en aan te passen. Veel bedrijven gebruiken graag de bekende SWOT-Analyse voor het bepalen van...

SWOT Analyse: voorbeelden en uitleg

De kracht van SWOT analyse voor ondernemers Als ondernemer ben je voortdurend bezig met het nemen van belangrijke beslissingen die de koers van je bedrijf bepalen. Of je nu een start-up runt of een gevestigde ondernemer bent, het begrijpen en effectief toepassen van...

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek: Het geheim achter succesvolle bedrijven Klanttevredenheid is de levensader van elk bedrijf. Tevreden klanten zijn niet alleen loyaler, maar ze kunnen ook fungeren als ambassadeurs die positieve mond-tot-mondreclame genereren. Om te...

CEO betekenis, rol en verantwoordelijkheden

Een CEO (Chief Executive Officer) is een belangrijke positie binnen een bedrijf. In dit artikel zullen we de CEO betekenis uitlichten en rol van een CEO verkennen, inclusief de verantwoordelijkheden, het verschil tussen een CEO en een CFO, het verschil tussen een CEO...

De perfecte domeinnaam, bestaat het nog?

Wil jij een fantastische domeinnaam voor je bedrijf, maar weet je niet waar te beginnen? Geen paniek! Het bedenken van een sterke domeinnaam is als het vinden van een naald in een hooiberg, maar dan zonder het stekenrisico. Misschien heb je al uren of dagen gepiekerd,...

10+ beste boekhoudprogramma’s voor starters

Boekhouden, factureren en uren registreren: het zijn niet de leukste klusjes als ondernemer. Gelukkig zijn er genoeg boekhoudprogramma's die het allemaal een stuk makkelijker maken. Hieronder vind je de leukste programma's op een rijtje, inclusief hun voordelen en...

Do’s en dont’s van LinkedIn

LinkedIn is een krachtig platform om zowel jezelf als je bedrijf zichtbaar te maken bij je doelgroep en tevens je netwerk uit te breiden. Daarom geven wij wat praktische tips van wat de do’s en dont’s zijn zodat jij het maximale uit LinkedIn kan halen. De do’s van...

De meest gemaakte fouten bij Facebook Advertenties

‘Adverteren op Facebook werkt niet voor mijn bedrijf!’ Herken jij jezelf hierin? Dan kan dit artikel je wellicht op weg helpen. Facebookadvertenties kunnen effectief bijdragen aan de groei van je onderneming wanneer je het goed inzet. Toch zijn ondernemers zich vaak...

10 tips om jouw website te verbeteren!

Wij hebben 10 praktische tips voor je verzameld waarmee je jouw website kunt verbeteren. Of het nu gaat om het versnellen van de laadtijd, het gebruik van sterke afbeeldingen of het creëren van een duidelijke navigatie, met deze tips kun je ervoor zorgen dat jouw...

De Facebook-pixel: Wat is het en wat kun je er mee?

We hebben allemaal wel eens gehoord van de Facebook Pixel, maar wat is het eigenlijk? In de meest eenvoudige bewoordingen is de Facebook Pixel een stukje code dat je op je website plaatst. Het volgt de interacties van gebruikers op je website en rapporteert deze terug...

5 Super Tips om te knallen met jouw bedrijfspagina op Instagram!

Instagram is een van de meest gebruikte social media-platforms ter wereld, met miljoenen actieve gebruikers. Voor bedrijven biedt Instagram een unieke kans om hun merk te promoten en hun doelgroep te bereiken. Hier zijn vijf super tips om jouw bedrijfspagina op...

Succesvolle Tips Voor Jouw Social Media Strategie: Hoe Je Jouw Volgers Veroverd

Als het gaat om social media, kan het een ware jungle lijken. Welk platform moet je gebruiken? Hoe moet je jouw content creëren? Hoe vaak moet je posten? En wat is de beste manier om jouw volgers te laten groeien? Maar geen zorgen, wij hebben hier de ultieme gids voor...

Interessante content voor jouw website? Sure thing!

Een website zonder interessante content is als een menukaart zonder gerechten: het nodigt niet uit en je verlaat al snel het restaurant. Daarom is het belangrijk om als bedrijf interessante content te bieden aan je bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw content...

Gerelateerde artikelen

Business model canvas

Business model canvas

De blauwdruk voor succesvol ondernemen Als ondernemer bevind je je in een voortdurend veranderende omgeving waarin het cruciaal is om je bedrijfsstrategieën te optimaliseren en aan te passen. Veel bedrijven gebruiken graag de bekende SWOT-Analyse voor het bepalen van...

SWOT Analyse: voorbeelden en uitleg

SWOT Analyse: voorbeelden en uitleg

De kracht van SWOT analyse voor ondernemers Als ondernemer ben je voortdurend bezig met het nemen van belangrijke beslissingen die de koers van je bedrijf bepalen. Of je nu een start-up runt of een gevestigde ondernemer bent, het begrijpen en effectief toepassen van...

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek: Het geheim achter succesvolle bedrijven Klanttevredenheid is de levensader van elk bedrijf. Tevreden klanten zijn niet alleen loyaler, maar ze kunnen ook fungeren als ambassadeurs die positieve mond-tot-mondreclame genereren. Om te...

CEO betekenis, rol en verantwoordelijkheden

CEO betekenis, rol en verantwoordelijkheden

Een CEO (Chief Executive Officer) is een belangrijke positie binnen een bedrijf. In dit artikel zullen we de CEO betekenis uitlichten en rol van een CEO verkennen, inclusief de verantwoordelijkheden, het verschil tussen een CEO en een CFO, het verschil tussen een CEO...

De perfecte domeinnaam, bestaat het nog?

De perfecte domeinnaam, bestaat het nog?

Wil jij een fantastische domeinnaam voor je bedrijf, maar weet je niet waar te beginnen? Geen paniek! Het bedenken van een sterke domeinnaam is als het vinden van een naald in een hooiberg, maar dan zonder het stekenrisico. Misschien heb je al uren of dagen gepiekerd,...