Mooie foto’s en goede teksten maken een website. In dit artikel gaan we het hebben over de kracht van goede teksten. Een goede tekst spreekt jouw doelgroep aan, is gemakkelijk te lezen en zet aan tot actie. We geven je 7 praktische tips om teksten te schrijven.
1. Schrijf vanuit het perspectief van jouw doelgroep
Eerst een stapje terug. Weet jij wie jouw doelgroep is? Heeft jouw doelgroep dezelfde kennis over het onderwerp als jij hebt? Zo niet, probeer dan vaktermen te vermijden. Een tekst die voor jou te begrijpen is kan voor jouw lezer namelijk te ingewikkeld zijn.
2. Wat is je doel?
Bedenk voordat je start met schrijven wat het doel van de tekst is. Wil je jouw lezer informeren of wil je aanzetten tot actie? Verlies dit doel tijdens het schrijven van de tekst niet uit het oog. Vergeet ook niet (klikbare) call-to-actions in de tekst te verwerken.
3. Kort maar krachtig
Maak je zinnen niet te lang. Gebruik vaker een punt. Ook wanneer je gevoel zegt een komma te gebruiken. Ik krijg het vaak als feedback van mijn collega’s: “stop nu eens met die komma’s”. Korte zinnen verbeteren namelijk de leesbaarheid van je tekst. Het voorkomt dat jouw lezers een zin dubbel moeten lezen om te begrijpen wat er staat. Dat zorgt voor irritaties bij de lezer.
4. Spelling en grammatica
Streef naar een foutloze tekst. Een foutje is al snel gemaakt, we zijn tenslotte allemaal mensen. Toch is er niets zo vervelend als een tekst vol spel- en grammaticafouten. Laat daarom anderen jouw teksten controleren op eventuele fouten. Zo kom je al een stap dichter bij een foutloze tekst. Ik daag je uit om een foutje in dit artikel op te speuren.
5. SEO-proof
Aan de slag met de teksten voor jouw website? Maak ze dan meteen SEO-proof. Met een zoekwoordenonderzoek kom je er achter welke termen ervoor zorgen dat je goed gevonden wordt in Google. Door deze termen te verwerken in jouw tekst vang je twee vliegen in één klap.
6. Maak gebruik van (tussen)kopjes
Door slim gebruik te maken van kopjes houd je de tekst overzichtelijk. We zijn snel afgehaakt wanneer we niet direct vinden waar we naar op zoek zijn. Een kopje vertelt ons welke informatie er in de tekst te vinden is. Door de kopjes te scannen beoordelen we of de informatie relevant is.
7. Schrijf in spreektaal
Denk na over de tone of voice van je tekst. Dit is afhankelijk van je vakgebied, maar over het algemeen kun je teksten het beste informeel houden. Je geeft de lezer een goed gevoel door een warme, menselijke toon. Spreektaal, dus.