Als startende ondernemer is het essentieel om je doelgroep te bepalen. Het zorgt ervoor dat je een duidelijk beeld hebt over wie je potentiële klanten zijn en wat hun behoeften zijn. Waardoor jij je product of dienst kunt blijven verbeteren en aanpassen. Daarnaast maakt dit het makkelijker om hen te benaderen en uiteindelijk verkoop te realiseren.
Hoe bepaal je de juiste doelgroep voor jouw onderneming?
Bedenk eerst welke doelgroepen mogelijk voor jouw bedrijf zijn en wees specifiek
Allereerst kun je het bepalen van je doelgroep enorm ruim maken. Het kan ook helpen om dingen uit te sluiten. Je kunt een aantal vragen stellen om zo te bepalen welke doelgroepen mogelijk passen bij jouw onderneming zoals:
- Welke doelgroepen passen bij mijn bedrijfsmerk?
- Welke doelgroepen ervaren de grootste problemen waar jij een oplossing voor biedt?
- Welke doelgroepen zijn het meest winstgevend?
- Welke doelgroepen kan ik van dienst zijn met de capaciteiten en vermogen binnen mijn onderneming?
Segmenteer de markt
Nu je een idee hebt van jouw doelgroep(pen), kun je op basis van de volgende kenmerken segmenteren. Deze kenmerken kunnen onder andere zijn:
- Geslacht
- Leeftijd
- Woonplaats of regio
- Opleidingsniveau
- Beroep
- Inkomen
Als jij je richt op een zakelijke doelgroep (B2B) dan kunnen de volgende segmentatiecriteria relevant zijn:
- Branche
- Omzet
- Bedrijfsgrootte (aantal werknemers)
- Vestigingsplaats
Voer een klantenanalyse uit
Om dieper inzicht te krijgen in jouw doelgroep, kun je een klantenanalyse maken. Zo ontdek je wie jouw potentiële klanten zijn en hoe jij hen kunt benaderen. Beantwoord hierbij de volgende vragen:
- Welke kenmerken heeft mijn doelgroep? (Gebruik segmentatiecriteria en vul zo nodig aan)
- Wie zijn mijn potentiële klanten en wat zijn hun behoeften? (Bijv. snelle service)
- Hoe kan mijn product of dienst deze behoeften vervullen?
- Hoe bereik ik mijn doelgroep? (Online/Offline?)
Bestaat jouw onderneming al langer op de markt en heb je al wat klanten binnengehaald? Dan kun je ook de volgende vragen stellen:
- Wat vinden bestaande klanten van mijn product en/of service en hoe waarderen zij dit?
- Hoe trouw zijn klanten aan mijn product of dienst?
Creëer een persona
Een persona is een gedetailleerde beschrijving van je (fictieve) ideale klant. Hierbij kan je bovenstaande informatie samenvoegen en een beschrijving maken van de gemiddelde ideale klant voor jouw bedrijf. Dit zorgt ervoor dat je je beter in je potentiële klant kunt verplaatsen om zo klantgerichter aan de slag te gaan.
Een persona bevat informatie zoals leeftijd, geslacht, wensen en behoeften, interesses, pijnpunten enzovoorts. Bekijk hier een voorbeeld van het opzetten van een persona bij het schrijven van een marketingplan.