Als startende ondernemer is het essentieel om je doelgroep te bepalen. Het zorgt ervoor dat je een duidelijk beeld hebt over wie je potentiële klanten zijn en wat hun behoeften zijn. Waardoor jij je product of dienst kunt blijven verbeteren en aanpassen. Daarnaast maakt dit het makkelijker om hen te benaderen en uiteindelijk verkoop te realiseren.
Allereerst kun je het bepalen van je doelgroep enorm ruim maken. Het kan ook helpen om dingen uit te sluiten. Je kunt een aantal vragen stellen om zo te bepalen welke doelgroepen mogelijk passen bij jouw onderneming zoals:
Nu je een idee hebt van jouw doelgroep(pen), kun je op basis van de volgende kenmerken segmenteren. Deze kenmerken kunnen onder andere zijn:
Als jij je richt op een zakelijke doelgroep (B2B) dan kunnen de volgende segmentatiecriteria relevant zijn:
Om dieper inzicht te krijgen in jouw doelgroep, kun je een klantenanalyse maken. Zo ontdek je wie jouw potentiële klanten zijn en hoe jij hen kunt benaderen. Beantwoord hierbij de volgende vragen:
Bestaat jouw onderneming al langer op de markt en heb je al wat klanten binnengehaald? Dan kun je ook de volgende vragen stellen:
Een persona is een gedetailleerde beschrijving van je (fictieve) ideale klant. Hierbij kan je bovenstaande informatie samenvoegen en een beschrijving maken van de gemiddelde ideale klant voor jouw bedrijf. Dit zorgt ervoor dat je je beter in je potentiële klant kunt verplaatsen om zo klantgerichter aan de slag te gaan.
Een persona bevat informatie zoals leeftijd, geslacht, wensen en behoeften, interesses, pijnpunten enzovoorts. Zie ook de ideale persona van Start Met gemak.
Nu jij jouw doelgroep hebt achterhaald, kun je aan de slag gaan met het ontwikkelen van een marketingstrategie. Met behulp van ons template wordt het opzetten van jouw marketingstrategie een fluitje van een cent.
Je logo is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je merkidentiteit. Het is voor de meeste mensen de eerste kennismaking met een bedrijf en wordt daarnaast in vrijwel alle marketinguitingen..
Lees meerKledinglijn beginnen Wat tof dat je interesse hebt in je eigen kledinglijn beginnen! Met je eigen kledinglijn kun je creativiteit en passie kwijt en heb je natuurlijk veel vrijheid. Je kunt..
Lees meerJe hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en kunt eindelijk aan de slag, yes! Nu moet jij jezelf en je bedrijf zichtbaar maken en naamsbekendheid creëren. Drukwerk is..
Lees meerHoe start ik met marketing? Marketing en ondernemerschap zijn nauwsluitend aan elkaar gekoppeld. Hoe goed jouw product of dienst ook is, zonder naamsbekendheid en de juiste marketingactiviteiten zal het niet..
Lees meerHet binnenhalen van nieuwe klanten is voor de meeste ondernemers een prioriteit, logisch toch? Helaas wordt het opbouwen van een relatie met huidige klanten wel eens vergeten. Klantenbinding is belangrijk voor..
Lees meer