Start met het bepalen van je doelgroep

vrijdag 3 maart, 2023

Als startende ondernemer is het essentieel om je doelgroep te bepalen. Het zorgt ervoor dat je een duidelijk beeld hebt over wie je potentiële klanten zijn en wat hun behoeften zijn. Waardoor jij je product of dienst kunt blijven verbeteren en aanpassen. Daarnaast maakt dit het makkelijker om hen te benaderen en uiteindelijk verkoop te realiseren.

Hoe bepaal je de juiste doelgroep voor jouw onderneming?

Bedenk eerst welke doelgroepen mogelijk voor jouw bedrijf zijn en wees specifiek

Allereerst kun je het bepalen van je doelgroep enorm ruim maken. Het kan ook helpen om dingen uit te sluiten. Je kunt een aantal vragen stellen om zo te bepalen welke doelgroepen mogelijk passen bij jouw onderneming zoals:

  1. Welke doelgroepen passen bij mijn bedrijfsmerk?
  2. Welke doelgroepen ervaren de grootste problemen waar jij een oplossing voor biedt?
  3. Welke doelgroepen zijn het meest winstgevend?
  4. Welke doelgroepen kan ik van dienst zijn met de capaciteiten en vermogen binnen mijn onderneming?

Segmenteer de markt

Nu je een idee hebt van jouw doelgroep(pen), kun je op basis van de volgende kenmerken segmenteren. Deze kenmerken kunnen onder andere zijn:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Woonplaats of regio
  • Opleidingsniveau
  • Beroep
  • Inkomen

Als jij je richt op een zakelijke doelgroep (B2B) dan kunnen de volgende segmentatiecriteria relevant zijn:

  • Branche
  • Omzet
  • Bedrijfsgrootte (aantal werknemers)
  • Vestigingsplaats

Voer een klantenanalyse uit

Om dieper inzicht te krijgen in jouw doelgroep, kun je een klantenanalyse maken. Zo ontdek je wie jouw potentiële klanten zijn en hoe jij hen kunt benaderen. Beantwoord hierbij de volgende vragen:

  1. Welke kenmerken heeft mijn doelgroep? (Gebruik segmentatiecriteria en vul zo nodig aan)
  2. Wie zijn mijn potentiële klanten en wat zijn hun behoeften? (Bijv. snelle service)
  3. Hoe kan mijn product of dienst deze behoeften vervullen?
  4. Hoe bereik ik mijn doelgroep? (Online/Offline?)

Bestaat jouw onderneming al langer op de markt en heb je al wat klanten binnengehaald? Dan kun je ook de volgende vragen stellen:

  1. Wat vinden bestaande klanten van mijn product en/of service en hoe waarderen zij dit?
  2. Hoe trouw zijn klanten aan mijn product of dienst?

Creëer een persona

Een persona is een gedetailleerde beschrijving van je (fictieve) ideale klant. Hierbij kan je bovenstaande informatie samenvoegen en een beschrijving maken van de gemiddelde ideale klant voor jouw bedrijf. Dit zorgt ervoor dat je je beter in je potentiële klant kunt verplaatsen om zo klantgerichter aan de slag te gaan.

Een persona bevat informatie zoals leeftijd, geslacht, wensen en behoeften, interesses, pijnpunten enzovoorts. Bekijk hier een voorbeeld van het opzetten van een persona bij het schrijven van een marketingplan.

Openen van een Pop-up store

Het openen van een pop-up store is een strategie die steeds meer aan populariteit wint onder startende ondernemers, en met goede reden. Deze tijdelijke winkelconcepten bieden een unieke kans om een merk in de markt te zetten, producten te testen, en directe feedback...

Business model canvas

De blauwdruk voor succesvol ondernemen Als ondernemer bevind je je in een voortdurend veranderende omgeving waarin het cruciaal is om je bedrijfsstrategieën te optimaliseren en aan te passen. Veel bedrijven gebruiken graag de bekende SWOT-Analyse voor het bepalen van...

Belastingdienst Zakelijk, jouw portaal voor zakelijke belasting

De Belastingdienst, een begrip in Nederland, speelt een cruciale rol in het financiële landschap van het land. Of je nu gaat starten met een onderneming, of al ingeschreven staat als zelfstandige ondernemer bent of een bedrijf runt, je zult ongetwijfeld te maken...

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek: Het geheim achter succesvolle bedrijven Klanttevredenheid is de levensader van elk bedrijf. Tevreden klanten zijn niet alleen loyaler, maar ze kunnen ook fungeren als ambassadeurs die positieve mond-tot-mondreclame genereren. Om te...

Welke rechtsvorm past bij jou?

Een rechtsvorm is niets meer dan de juridische vorm van je bedrijf. Het bepaalt welke verplichtingen je hebt en hoe het zit met de hoogte van aansprakelijkheid. Sommige vormen zijn namelijk aansprakelijk voor schulden en anderen niet. Klinkt als een flinke...

Wat staat er in een ondernemingsplan

Je hebt besloten om de wereld te veroveren met jouw ideeën en een eigen bedrijf te starten? Fantastisch! Maar voordat je een imperium kunt opbouwen, moet je eerst een ondernemingsplan opstellen. Geen idee waar je moet beginnen? Geen zorgen, we got you covered....

Hoe maak je een marketingplan

Marketing, een activiteit die nodig is om je product of dienst onder de aandacht te brengen bij (potentiële) klanten, klinkt als een vreselijke klus. Maar het is juist een feest! Het is een manier om je dromen waar te maken en de wereld te laten zien wat jij in huis...

5 stappen naar een positief bedrijfsimago

Wat is bedrijfsimago? Het imago van een bedrijf is de reputatie die het heeft in de ogen van het publiek. Het is wat mensen denken en voelen wanneer ze aan een bepaald bedrijf denken. Het is belangrijk omdat het een grote impact kan hebben op het succes van een...

Eigen kledinglijn beginnen [Stappenplan]

Kledinglijn beginnen Wat tof dat je interesse hebt in je eigen kledinglijn beginnen! Met je eigen kledinglijn kun je creativiteit en passie kwijt en heb je  natuurlijk veel vrijheid. Je kunt de werkzaamheden immers vanaf elke locatie uitvoeren. Dat is voor...

Hoe start ik met marketing?

Marketing en ondernemerschap zijn nauwsluitend aan elkaar gekoppeld. Hoe goed jouw product of dienst ook is, zonder naamsbekendheid en de juiste marketingactiviteiten zal het niet ver komen. Met de volgende tips kun jij als (startende) ondernemer aan de slag met...

Hoe versterk je klantenbinding?

Het binnenhalen van nieuwe klanten is voor de meeste ondernemers een prioriteit, logisch toch? Helaas wordt het opbouwen van een relatie met huidige klanten wel eens vergeten. Klantenbinding is belangrijk voor de stabiliteit en groei van je bedrijf. We geven je...

Eigen bedrijf starten

Het starten van een eigen onderneming kan een spannend en uitdagend proces zijn, maar het kan ook een van de meest lonende ervaringen zijn die je ooit zult hebben. Het starten van een onderneming kan een kans zijn om je eigen baas te zijn, je eigen ideeën en visie te...

5 low budget marketingtips voor startende ondernemers

Hey daar, startende ondernemer! Dus jij hebt een briljant idee, een fantastisch product of een dienst waarvan je weet dat het de wereld zal veranderen? Geweldig! Maar hoe krijg je nu de wereld zo ver om jouw bedrijf op te merken? Geen zorgen, je hoeft niet direct een...

Gerelateerde artikelen

Openen van een Pop-up store

Openen van een Pop-up store

Het openen van een pop-up store is een strategie die steeds meer aan populariteit wint onder startende ondernemers, en met goede reden. Deze tijdelijke winkelconcepten bieden een unieke kans om een merk in de markt te zetten, producten te testen, en directe feedback...

Business model canvas

Business model canvas

De blauwdruk voor succesvol ondernemen Als ondernemer bevind je je in een voortdurend veranderende omgeving waarin het cruciaal is om je bedrijfsstrategieën te optimaliseren en aan te passen. Veel bedrijven gebruiken graag de bekende SWOT-Analyse voor het bepalen van...

Belastingdienst Zakelijk, jouw portaal voor zakelijke belasting

Belastingdienst Zakelijk, jouw portaal voor zakelijke belasting

De Belastingdienst, een begrip in Nederland, speelt een cruciale rol in het financiële landschap van het land. Of je nu gaat starten met een onderneming, of al ingeschreven staat als zelfstandige ondernemer bent of een bedrijf runt, je zult ongetwijfeld te maken...

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheidsonderzoek: Het geheim achter succesvolle bedrijven Klanttevredenheid is de levensader van elk bedrijf. Tevreden klanten zijn niet alleen loyaler, maar ze kunnen ook fungeren als ambassadeurs die positieve mond-tot-mondreclame genereren. Om te...

Welke rechtsvorm past bij jou?

Welke rechtsvorm past bij jou?

Een rechtsvorm is niets meer dan de juridische vorm van je bedrijf. Het bepaalt welke verplichtingen je hebt en hoe het zit met de hoogte van aansprakelijkheid. Sommige vormen zijn namelijk aansprakelijk voor schulden en anderen niet. Klinkt als een flinke...