Start met het bepalen van je doelgroep | Start Met Gemak

Start met het bepalen van je doelgroep

terug

Start met het bepalen van je doelgroep

Als startende ondernemer is het essentieel om je doelgroep te bepalen. Het zorgt ervoor dat je een duidelijk beeld hebt over wie je potentiële klanten zijn en wat hun behoeften zijn. Waardoor jij je product of dienst kunt blijven verbeteren en aanpassen. Daarnaast maakt dit het makkelijker om hen te benaderen en uiteindelijk verkoop te realiseren.

Hoe bepaal je de juiste doelgroep voor jouw onderneming?

Bedenk eerst welke doelgroepen mogelijk voor jouw bedrijf zijn en wees specifiek 

Allereerst kun je het bepalen van je doelgroep enorm ruim maken. Het kan ook helpen om dingen uit te sluiten. Je kunt een aantal vragen stellen om zo te bepalen welke doelgroepen mogelijk passen bij jouw onderneming zoals:

  1. Welke doelgroepen passen bij mijn bedrijfsmerk?
  2. Welke doelgroepen ervaren de grootste problemen waar jij een oplossing voor biedt?
  3. Welke doelgroepen zijn het meest winstgevend?
  4. Welke doelgroepen kan ik van dienst zijn met de capaciteiten en vermogen binnen mijn onderneming?

 

Segmenteer de markt

Nu je een idee hebt van jouw doelgroep(pen), kun je op basis van de volgende kenmerken segmenteren. Deze kenmerken kunnen onder andere zijn:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Woonplaats of regio
  • Opleidingsniveau
  • Beroep
  • Inkomen

Als jij je richt op een zakelijke doelgroep (B2B) dan kunnen de volgende segmentatiecriteria relevant zijn:

  • Branche
  • Omzet
  • Bedrijfsgrootte (aantal werknemers)
  • Vestigingsplaats

 

Voer een klantenanalyse uit

Om dieper inzicht te krijgen in jouw doelgroep, kun je een klantenanalyse maken. Zo ontdek je wie jouw potentiële klanten zijn en hoe jij hen kunt benaderen. Beantwoord hierbij de volgende vragen:

  1. Welke kenmerken heeft mijn doelgroep? (Gebruik segmentatiecriteria en vul zo nodig aan)
  2. Wie zijn mijn potentiële klanten en wat zijn hun behoeften? (Bijv. snelle service)
  3. Hoe kan mijn product of dienst deze behoeften vervullen?
  4. Hoe bereik ik mijn doelgroep? (Online/Offline?)

Bestaat jouw onderneming al langer op de markt en heb je al wat klanten binnengehaald? Dan kun je ook de volgende vragen stellen:

  1. Wat vinden bestaande klanten van mijn product en/of service en hoe waarderen zij dit?
  2. Hoe trouw zijn klanten aan mijn product of dienst?

 

Doelgroep bepalenCreëer een persona

Een persona is een gedetailleerde beschrijving van je (fictieve) ideale klant. Hierbij kan je bovenstaande informatie samenvoegen en een beschrijving maken van de gemiddelde ideale klant voor jouw bedrijf. Dit zorgt ervoor dat je je beter in je potentiële klant kunt verplaatsen om zo klantgerichter aan de slag te gaan.

Een persona bevat informatie zoals leeftijd, geslacht, wensen en behoeften, interesses, pijnpunten enzovoorts. Zie ook de ideale persona van Start Met gemak.

 

Marketingstrategie op één A4tje

Nu jij jouw doelgroep hebt achterhaald, kun je aan de slag gaan met het ontwikkelen van een marketingstrategie. Met behulp van ons template wordt het opzetten van jouw marketingstrategie een fluitje van een cent.

Downloaden

Meer over dit onderwerp:

Tips & Tricks

Hoe start ik met marketing?

Hoe start ik met marketing?  Marketing en ondernemerschap zijn nauwsluitend aan elkaar gekoppeld. Hoe goed jouw product of dienst ook is, zonder naamsbekendheid en de juiste marketingactiviteiten zal het niet..

Lees meer
Tips & Tricks

Hoe versterk je klantenbinding?

Het binnenhalen van nieuwe klanten is voor de meeste ondernemers een prioriteit, logisch toch? Helaas wordt het opbouwen van een relatie met huidige klanten wel eens vergeten. Klantenbinding is belangrijk voor..

Lees meer
Tips & Tricks

Een eigen bedrijf starten

Tof dat je interesse hebt in het starten van een eigen bedrijf! Er komt nogal wat op je af wanneer je begint als ondernemer. Daarom hebben we voor je op..

Lees meer
Tips & Tricks

5 low budget marketingtips voor starters

Als startende ondernemer heb je meestal geen gigantisch marketingbudget om jouw product of dienst op de markt te brengen. Gelukkig kun je ook met een klein budget al een heel..

Lees meer

Jouw marketingstrategie op één A4

Jouw marketingstrategie op een A4tje Hoe ga je jouw bedrijf onder de aandacht brengen? Het is lastig om een rode draad te creëren voor jouw marketingactiviteiten. Maar we helpen je..

Lees meer