Wil jij gaan starten met online marketing? Dan ken je deze begrippen misschien wel: SEA (Search Engine Advertising / Google Ads) en SEO (Search Engine Optimization). Eigenlijk staan ze allebei gewoon voor bovenaan in Google gevonden worden. Maar er zijn dus twee verschillende manieren om dit aan te pakken. Google Ads en SEO kunnen heel goed naast elkaar lopen, maar om weloverwogen keuzes te maken leggen we hieronder de basis verschillen uit.
Wat is SEO?
Search Engine Optimization is het optimaliseren van je website zodat Google jouw website beter waardeert. Zo zorgt het algoritme van Google ervoor dat jij hoger in de zoekresultaten weergeven wordt. Je kunt zelf aan de slag gaan met het optimaliseren van jouw website door te voldoen aan de eisen die Google hieraan stelt. Dit zijn bijvoorbeeld:
- Een snelle website (test zelf de snelheid van jouw site op de pagespeed insight pagina van Google
- Nagenoeg foutloze code
- Juiste gebruik van kopjes en meta-tags
- Relevante content over het onderwerp van de zoektermen waar je op gevonden wilt worden
- Andere goed gewaardeerde sites die naar jouw site linken (denk aan nieuwspagina’s of linkbuilding sites zoals marketing op startkabel)
Wat is Google Ads (SEA)?
Search Engine Advertising staat voor zoekmachine adverteren, oftewel Google Ads. Je richt advertenties in Google in om bovenaan in de zoekresultaten gevonden te worden. In andere woorden: je betaald Google om er voor te zorgen dat je bovenaan in de zoekmachine staat. De kosten kun je zelf bepalen aan de hand van bijvoorbeeld een dagbudget en kosten die je per klik wilt betalen.
Het verschil tussen SEO en SEA
Maar wat is nu echt het verschil tussen SEO en SEA? Dat is een vraag die wij vaak krijgen en waar we je graag een antwoord op geven.
- SEO is gratis en bij SEA betaal je per klik;
- SEA kost veel minder tijd dan SEO;
- SEO levert op lange termijn resultaten en SEA op korte termijn;
- Wanneer je stopt met SEA ben je niet meer bovenaan in Google zichtbaar. Dat is bij SEO wel het geval.
Wat is beter SEO of SEA?
Wat beter is voor de zichtbaarheid is voor iedereen verschillend. En daarnaast afhankelijk van het budget en eigen kennis. Over het algemeen raden wij aan om een combinatie van beiden toe te passen. Zo profiteer je op korte termijn van website bezoekers en kun je in SEO investeren voor de lange termijn. Hierdoor heb je over een langere tijd steeds minder advertentiebudget nodig om het bezoekersaantal te laten groeien.