Google Analytics is een handige tool die diepgaande inzichten biedt in de prestaties van je app of website. Het kan enige tijd kosten voordat je begrijpt hoe deze tool werkt en wat de voordelen zijn, maar dat is het zeker waard. We bespreken eerst 5 redenen om Google Analytics te koppelen aan je WordPress-website en vervolgens bespreken we 2 manieren om ze aan elkaar te koppelen.
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een tool van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Op het gebied van rapportage ben je in staat om te leren:
- Wie bezoekt de website?
- Wat doen je bezoekers op de site?
- Op welke tijd, dag, week of maand komen ze het meest?
- Hoe ontdekken ze je website?
- Hoe gaan ze om met de inhoud?
Met deze gratis tool van Google kun je dus waardevolle statistieken verzamelen, want je kunt gericht pagina’s analyseren en eventueel aanpassen.
5 redenen om Google Analytics te koppelen
Als je een website beheert, voor jezelf of voor een klant, is het bijhouden van de nieuwste en realtime gegevens een manier om fouten en pluspunten te ontdekken. Met Google Analytics wordt het allemaal een stuk makkelijker en zet je dus een stap in de goede richting. Hieronder staan de 5 belangrijkste redenen om Google Analytics aan een WordPress-website te koppelen.
1. Analyseer de verkeersbron
Met Google Analytics wordt het gemakkelijker om te achterhalen hoe bezoekers je website vinden, bijvoorbeeld via een verwijzingslink van een andere site, organische zoekresultaten, betaalde advertenties, sociale media, zoekmachines, nieuwsbrief of een andere bron. Als je deze factor begrijpt, kun je evalueren of de marketingactiviteiten resultaten opleveren of niet.
2. Bezoekersinformatie verkrijgen
Deze tool helpt bij het verkrijgen van gedetailleerde informatie over bezoekers van de website. Dit omvat hun interesses, demografische gegevens, geografische locatie, hun gedrag tijdens het browsen en het apparaat dat wordt gebruikt om toegang te krijgen. Niet alleen dat, maar deze gegevens kunnen je ook laten weten welke zoekwoorden of campagnes bezoekers naar je website hebben geleid. Als je over dergelijke gegevens beschikt, kun je content en verschillende andere conversies plannen, evenals het ontwikkelen van betrokkenheidsstrategieën.
3 Alles in realtime
Een van de handigste functies van deze tool is dat de gegevens in realtime worden verzameld. Dit betekent simpelweg dat je prestaties kunt controleren, statistieken kunt vergelijken en rapporten kunt maken op basis van uren of dagen.
Je kunt ook gegevens verzamelen die een maand of een jaar oud zijn. Dit helpt je bij het evalueren van campagnes op basis van de reactie van bezoekers, het volgen van trends in verschillende tijdframes en het in de gaten houden van bezoekers terwijl ze door je website navigeren.
4. Houd conversies bij
Simpel gezegd verwijzen conversies naar voltooiing van een gewenste actie door bezoekers. Of het nu gaat om het invullen van een contactformulier, het kopen van een product, het inschrijven voor een nieuwsbrief, het downloaden van een eBook, enzovoorts. Met Google Analytics kun je moeiteloos conversies volgen en erachter komen waarom of wanneer je bezoekers converteren. Deze gegevens helpen je verder om relevante stappen te nemen om meer inkomsten te genereren.
5. Aangepaste rapporten en gegevens
Het is ook mogelijk om aangepaste gegevensrapporten te maken en te beheren. Dit kan op basis van je eigen aangevinkte of juist uitgesloten variabelen en filters. In een aangepast rapport kan je snel en effectief analyses maken die je niet uit de standaard rapporten kunt halen of die je niet gemakkelijk terug kunt vinden.
Wil je bijvoorbeeld weten hoe je verkooptrechter doorlopen wordt per verkeersbron of specifiek op mobiele apparaten? Dan moet je nogal veel heen-en-weer klikken om deze statistieken te verzamelen. Heb je meerdere doelen ingesteld, dan is het niet mogelijk om alles in een overzicht te krijgen, maar moet je ieder doel apart bekijken. Met een aangepast rapport is dat verleden tijd, want je kunt je ideale rapport samenstellen met de cijfers die je wilt zien. Nooit meer zoeken dus.
Ik raad aan om zelf te experimenteren om zo rapporten samen te stellen waar je zelf iets aan hebt.
Twee manieren om Google Analytics te verbinden met WordPress
Log in op jouw WordPress website. We moeten namelijk de code in onze website verwerken. Dit kan je op twee manieren doen. Je kan de code in het html bestand van je header verwerken of we kunnen een plugin gebruiken die dat voor ons doet.
1. Installeer een plug-in
Als je een WordPress-website bezit, is de eenvoudigste manier om Google Analytics te koppelen, door een relevante plug-in te installeren. Kies een plug-in die je het meest geschikt acht, lees de reviews van anderen ter beoordeling en installeer deze op dezelfde manier als bij andere plug-ins.
- Open het WordPress-websitedashboard;
- Kies aan de linkerkant de plug-ins opties;
- Je kunt een bestand uploaden of de naam zoeken;
- Installeer en activeer de plug-in.
We noemen twee voorbeelden van bekende plug-ins.
Google Analytics Dashboard for WP
De Google Analytics Dashboard for WP plug-in is een van de meest gebruikte plug-ins. Deze plug-in biedt een duidelijke gebruikerservaring en de ontwikkelaar heeft diverse (video)tutorials om je op weg te helpen, bijvoorbeeld bij het installeren van de tracking code of hoe je gegevens moet bekijken. Als je alles hebt ingesteld, dan hoef je alleen nog maar een widget toe te voegen aan je dashboard en kun je beginnen met aflezen van statistieken.
MonsterInsights
Een andere populaire plug-in is MonsterInsights. Dit is een van de best beoordeelde plug-ins voor Google Analytics, waarmee je eenvoudig Google Analytics kunt instellen. Qua functies biedt de tool gedetailleerde rapporten over het geslacht, het apparaat, het land en bezoekers.
Je kunt erachter komen hoe je gebruikers de website weten te bereiken, de zoekwoorden waarnaar ze zoeken, enzovoorts. Daarnaast kun je de formulieren-add-on gebruiken om onder meer inzendingen, formulierweergaven en conversiepercentages in de gaten te houden.
2. Plak de tracking code in de header
De tweede primaire methode om Google Analytics in WordPress te installeren, is door de trackingcode aan de koptekst of header van de website toe te voegen. Op deze manier wordt de code op elke pagina ingeladen. De meeste standaardthema’s hebben een bestand met de naam header.php. Als je het header.php-bestand hebt gevonden, plaats je de Google Analytics-code achter de openingstag. Houd er ook rekening mee dat de code tussen haakjes staat.
Conclusie
Google Analytics is ongetwijfeld een krachtige tool die is uitgerust met een reeks belangrijke functies. Hoewel sommige functies gemakkelijk te gebruiken zijn, vragen andere – zoals de besproken aangepasten rapporteren – iets meer vaardigheid. Weet ook dat deze tool het beste werkt in combinatie met Google Search Console. Dus, als je dat nog niet hebt gedaan, kies dan een van de hierboven genoemde methoden en koppel Google Analytics aan je WordPress-website.
Heb je hulp nodig bij WordPress?
Heb je hulp nodig bij WordPress gerelateerde zaken, zoals koppelen van Google Analytics aan je WordPress-website? Of wil je een WordPress website laten maken? Wij hebben jarenlange ervaring bij het maken, onderhouden, updaten, aanpassen en monitoren van WordPress websites. Neem dan contact met ons op voor meer informatie!
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions